Den amerikanske pianisten Anthony Coleman er en musiker som beveger seg mest innenfor avantgarde musikken. I løpet av 80- og 90-årene jobbet han med John Zorn på prosjektene «Cobra», «Kristallnacht», «The Big Gundown», «Archery» og «Spillane» og bidro til å ta den moderne jødiske musikken inn i det 21. århundre.
Da han var 13 år begynte han å studere piano med Jaki Byard. Ved New England Conservatory of Music studerte han med blant andre George Russell, og han har samarbeidet mye med gitaristen Elliott Sharp, trompetisten Dave Douglas, accordionisten Guy Klucevsek, komponisten David Shea, det tidligere Captain Beefheart-bandmedlemmet Gary Lucas, klassisk og klezmer-klarinettisten David Krakauer, gitaristen Marc Ribot, bassisten Greg Cohen, trommeslageren Joey Baron og saksofonisten Roy Nathanson.
I 2019 bestilte Ensemble Studio Dan et nytt verk av Coleman. Verket ble urfremført på Saalfelden Jazz Festival og ble også presentert i Wien på Jeunesse Special 2019. Og versjonen vi får på denne innspillingen er gjort live på klubben Porgy & Bess i Wien den 12. oktober 2019.
Anthony Coleman spiller selv piano og harmonium, mens Studio Dan består av Sophia Goidinger-Kohn på fiolin, Maiken Beer på cello, Philipp Kienberger på bass, Doris Nicoletti på fløyte, Clemens Salesny på saksofon og klarinett, Dominik Fuss på trompet, Daniel Rieger på trombone, Michael Tiefenbacher på piano, harmonium og keyboards og Mathias Koch på trommer.
Verket er delt inn i seks sekvenser, og de fire første og den siste er komponert av Coleman alene, mens han i den femte sekvensen har fått hjelp av Kienberger, Teifelbacher og Koch.
Dette er blitt et fint verk som befinner seg innenfor den strukturerte delen av avantgarden. Det vil si at mesteparten av musikken er komponert, men med åpne partier for improvisasjon, selv om de partiene er i et klart mindretall. For det er et helehtlig verk den fine Saalfelden-festivalen har fått fra Coloeman. Og Studio Dan er et ytterst samspilt og fint, klassisk, moderne ensemble, som tydeligvis elsker slike utfordringer. Alle musikerne er tydeligvis klassisk skolerte helt ut i fingertuppene, og Colemans partitur blir fulgt akkurat slik han har tenkt verket fremført.
Selv om jeg ikke er noen stor ekspert på akkurat den nye, klassiske musikken, er det allikevel nok «jazzelementer» og avantgarde i verket til at jeg lytter til det med stor interesse. Coleman har laget et fint verk, og fremførelsen er utmerket gjort.
Jan Granlie
Anthony Coleman (comp, p, harmonium), Sophia Goidinger-Kohn (vio), Maiken Beer (c), Philipp Kienberger (b), Doris Nicoletti (fl), Clemens Salesny (s, cl), Dominik Fuss (tp), Daniel Rieger (tb), Michael Tiefenbacher (p, harm, keys), Mathias Koch (dr)