Roswell Rudd har på mange måter vært en viktig person i denne anmelders jazzliv. På 60-og 70-tallet var han med på en rekke innspillinger som stadig plukkes fram fra hyllene.
På sin seneste innspilling, har han tatt for seg den popmusikken han har hørt på, og gjort sine versjoner av de mer eller mindre utspilte komposisjonene. Som starten, den gamle «Ghost Riders in the Sky», med John Medeski’s nesten parodiske hammond B-3, og full pakke. Derfra går det over i Lennon/McCartneys, «Here, There and Everywhere», og jeg begynner å føle meg litt motløs. Her bidrar den ellers så dyktige Bob Dorough som vokalist, i en slags «gangster i Las Vegas»-utgave, og jeg kjenner det begynner å klø.
«Baby, It’s Cold Outside» er neste, platas kanskje mest morsomme spor, med slidetrompetisten Steven Bernstein i storform, slik vi kjenner ham fra SexMob. En «call and response»-låt mellom slidetrompet og trombone, med Medeski’s hammond i bakgrunnen. Morsomt, men ikke mer!
«Trouble in Mind» kommer fra Sister Rosetta Tharpes reportuar, og ble en hit i USA allerede i 1924. Her kommer Rudd mer til sin rett, med enkel og groovy bassbakgrunn sammen med Medeskis hammond. Her vi vi også en fin bluesy orgelsolo før Rudd får blåst ut alt han har av blues i hode og sjel. Vi får også et nydelig vokalinnslag fra Fay Victor, før det glir over i standarden «Struttin’ with Some Barbecue», opprinnelig en Louis Armstrong-hit fra 1927. Her får vi servert den gamle freejazz-rabulisten Roswell Rudd i ren New Orleans-innpakning. Sikkert morsomt for musikerne, men jeg kan styre min begeistring.
Og slik fortsetter det. «Autumn Leaves» med «Django»-gitarist Rolf Sturm og fiolinist Michael Douchet i en fin intro, før vi blir litt overveldet av Rudds trombone. «Green Onions» fra Booker T & the MG’s settliste, «Tennesee Waltz», «Come Sunday», «Unchanged Melody», «September Song» og «Funky Little Sweet Thing-Slow Dance for Fast Times», før det hele avsluttes med en firedelt suite over «Joe Hill», og vi er på plass i en amerikansk messe med fullt kor med store damer og en bass-stemme i front.
Jeg tror Rudd ville tjent på å holde denne suiten som et eget verk. Sammen med resten blir det bare frustrerende, selv om det sikkert er bra nok utført, hvis man er «inne» i den amerikanske gospeltradisjonen.
Det meste virker gjennomarbeidet og det er tydelig at man har hatt en idé man gjerne ville få fram, men jeg synes ikke de klarer å oppnå et fullverdig resultat. Det blir nesten litt komisk innimellom.
Jeg så virkelig fram til å gå løs på denne innspillingen. Roswell Rudd har alltid vært en musiker jeg har verdsatt, men på «Trombone for Lovers» (forøvrig en fullstendig misvisende tittel) treffer han i alle fall ikke denne skribenten.
Jan Granlie
Roswell Rudd (tb), John Medeski (Hammond B-3, org), Richard Hammond (b), Aaron Corness (d), Steven Bernstein (slidetp), Bob Dorough(v), Fay Victor (v), Heather Masse (v), Michael Doucet (vio), Rolf Sturm (g), Matthew Finck (g), Gary Lucas (g), Ira Coleman (b), T Xiques (dr), Dennis Nelson (p), NYC Labor Choir (v), Reggie Bennett (v)