Ofte blir man litt skeptisk til nye, unge vokalister som sender sin nye, og kanskje også første plateinnspilling med håndskrevet brev, med håp om å få platen anmeldt på salt-peanuts.eu. Vi kan godt forstå at de sender platen sin til oss, siden vi er noen av de få som anmelder plater som ikke utgis av de mest kjente og etablerte artistene innenfor jazz og annen sterk musikk.
Dette er, såvidt jeg har bragt på det rene, vokalistens andre plate, etter debuten «Tales Of A Stranger», som ble utgitt på Eclipse i 2016.
På «Start from Nothing» samarbeider hun med trompeteren Erik Tengholm, altsaksofonisten David Bennet, pianisten Joona Toivanen, bassisten Arvid Jullander og trommeslageren Simon Andersson. Selv om jeg ikke har møtt hverken hennes navn eller musikerne tidligere, regnes hun som en av den unge generasjonens mest interessante musikere og komponister innenfor den svenske jazzen. Hun lanserer den nye platen på Finlandsinstitutet under Stockholm Jazzfestival den 12. oktober. Så både utfra navnet og at hun spiller på nettopp her, samt at hun skal gjøre en releaseturné med musikken i Finland, tyder på at hennes røtter østover er relativt klare.
Det meste av musikken er laget av vokalisten selv, med unntak av teksten på andresporet, «Moon Song» som er ført i pennen av Ika Yébenes Hercve og Sanna, mens fjerdesporet, «Luullahan jotta on lysti olla» er en tradisjonell, finsk melodi.
En del av det vokale fremføres ordløst, gjerne unisont med blåserne, noe som gir en idé om noe man har hørt tidligere, på 80-90-tallet, hvor mange vokalister samlet dyktige musikere rundt seg, og gjorde nettopp dette. Og i stedet for å synge på et fremmed språk som for eksempel engelsk, som slett ikke alle behersker like godt, bruker man stemmen som et rent instrument, noe jeg synes fungerer godt sammen med trompet og altsaksofon over et litt rocka komp, som for eksempel i tredjesporet, «Over The Line».
Fjerdesporet, den tradisjonelle finske folketonen, er så finsk som den nesten kan bli, og med det sangglade landet rett sør, Estland, kan man høre at avstanden mellom de to landene ikke er stor. For det er mye som godt kunne vært estisk i denne låten, som fremføres fint av Sanna og bandet.
«Bakom fasaden» er veldig finland/svensk, mens den litt funky «I’m The One (Behind The Wheel)» er en fin, og litt kompleks jazzlåt, med overbevisende bass-spill.
Så avrundes platen med «Days Of Thirst», som er en litt stillegående ballade, hvor Ruohoniemis stemme kommer godt fram, før det hele avsluttes med «Solivagant», også en ballade, hvor man spesielt legger merke til Joona Toivanens Jan Johansson-aktige pianospill, pluss Ruohiniemis fine vokal.
Sanna Ruohiniemis andre plate vil nok ikke skape bølger i det nordiske jazzmiljøet, men det er en fin plate, fra en ung og lovende vokalist som vet å holde godt på sine røtter i Finland. På platen har hun alliert seg med et godt band som lystrer fint hver idé fra vokalisten, og hun og musikerne er nok en gjeng man får høre mer fra i årene som kommer.
Jan Granlie
Sanna Ruohoniemi (v), Erik Tengholm (tp), David Bennet (as), Joona Toivanen (p), Arvid Jullander (b), Simon Andersson (dr)