Nye skiver og bĂžker


flere skiver og bĂžker...

VĂ„re podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bĂžr ha


flere anbefalte skiver...

VĂ„re beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

PĂ„ skive

SATOKO FUJII GEN

«Altitude 1100 Meters»
LIBRA RECORDS, 206-077

Da den japanske pianisten Satoko Fujii fylte 60 Ă„r i 2018, utga hun ett album hver mĂ„ned i lĂžpet av Ă„ret. SĂ„ i 2022 gjorde hun prosjektet Hyaku – One Hundred Dreams for Ă„ feire sin utgivelse nummer 100 som bandleder. Da tenkte hun ikke pĂ„ at hun allerede i 2023 ville fylle 65 Ă„r. Og, for oss som er i den alderen, opplever vi at tiden bare gĂ„r fortere og fortere. Derfor fĂžlte kanskje Fujii at ting egentlig begynte Ă„ haste.

Hun hadde, i mange Är, hatt en drÞm om Ä skrive for stryke-ensemble. Hun har tidligere gjort duoplater med bÄde Mark Feldman og Carla Kihlstedt, men aldri med flere strykere. Derfor fÞlte hun det var pÄ tide for Ä «feire» at hun ble 65. Og, som hun selv sier det i coverteksten, sÄ kjente hun flere dyktige utÞvere pÄ strykeinstrumenter, og etter en stund hadde hun komponert verket Altitude 1100 Meters med seg selv pÄ piano, sammen med fiolinistene Yuriko Mukojima og Ayoko Kato, bratsjisten Atsuko Hatano, som ogsÄ trakterte elektronikk, bassisten Hiroshi Yoshino og trommeslageren Akira Horikoshi.

Suiten bestÄr av fem deler, og er skrevet mens hun oppholdt seg i fjellene ved Nagano, og innspilt den 14. mars 2024 i Shibuya i Japan. For den som kjenner til Fujiis tidligere innspillinger og konserter, tar hun oss denne gangen inn i et litt annet musikalsk miljÞ. Men fremdeles befinner hun seg i det moderne og, delvis, eksperimenterende. Og det starter med «Morning Haze», hvor jeg nesten forestiller meg tiden fÞr soloppgang med strykere i en slags elektronisk rolle sammen med litt trommer, bare for Ä vekke oss opp, slik at vi kan oppleve soloppgangen. «Og slik gÄr no dagan». Eller slik gÄr Fujiis dag. Vi fÄr «Morning Sun», hvor solen virkelig viser seg mellom fjellene, «Early Afternoon» og «Light Rain», fÞr de ender opp med «Twilight».

Hun sier selv at musikken ikke er ment Ă„ vĂŠre et musikalsk bilde av fjellandskapet pĂ„ forskjellige tider pĂ„ dagen. «Det handler om hvordan luften fikk meg til Ă„ fĂžle meg pĂ„ de tidspunktene», sier hun i presseteksten. Men det er ingen tvil om at vi som lyttere gjerne oppfatter musikken som opplevelsene i fjellnaturen i lĂžpet av en dag – enten det er i OL-byen Nagano, i Jotunheimen i Norge, i alpene, eller rett og slett hvordan en dag fortoner seg fra utsikten i skrivestua pĂ„ Voss. Hvordan himmelen endrer seg, skyggene, luften, temperaturen og landskapet. Og innimellom kommer det klare antydninger om at dette er musikk fra Japan, og sĂŠrlig merket man det i den fjerde delen «Light Rain», blant annet i den nydelige fiolinspillet.

I suiten har hun alliert seg med et ytterst dyktig «hold» av musikere. NÄr man gÄr ii kompaniskap med strykere, har musikken lett for Ä «helle» litt over mot det klassiske. Og det gjÞr det nok ogsÄ her i enkeltpartier, men gjennomgÄende synes jeg Fujii klarer Ä balansere det klassiske med den friere jazzen pÄ en strÄlende mÄte. For det fÞrste fordi hun har skrevet ytterst spennende musikk, at strykerne tydeligvis har vÊrt Äpne for hennes ideer, og at bÄde hun, bassisten og trommeslageren kaster seg ut i den frie improvisasjonen med liv og lyst der det er behov for det.

NÄ kan man selvsagt tolke hver av de fem delene Ä beskrive hva som skjer i detalj i lÞpet av denne dagen. Men det er det sikkert like mange forskjellige tanker om, som det er lyttere. Det viktigste er Ä fortelle at Fujii har laget et spennende mÞte mellom strykere, piano, bass og trommer, som fascinerer. Og at alle involverte forstÄr hvor Fujii vil med musikken sin, og leverer den pÄ aller beste mÄte. HÞr for eksempel pÄ tredjedelen «Early Afternoon» og hvordan bassen «duellerer» med resten pÄ en ytterst spennende mÄte.

Jan Granlie

Satoko Fujii (piano), Yuriko Mukojima (violin), Ayoko Kato (violin), Atsuko Hatano (viola, electronics), Hiroshi Yoshino (double bass), Akira Horikoshi (drums)