Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

SATOKO FUJII QUARTET

«Dog days of summer»
LIBRA RECORDS, 204-076

Når man som Satoko Fujii har udgivet mere end 100 plader er det ikke så underligt at det sker i forskellige inkarnationer. Fra soloklaver, over duo’er med blandt andre debutten med Paul Bley, og med Myra Melford, til sextetter, og ikke mindst de big bands hun har etableret i Kyoto, Tokyo, Berlin og New York. Musik der i høj grad afspejler hende som en original komponist og klaverspiller med benene både i en avantgardistisk lejr, men også i et felt hvor det lyriske og interessen for det klassiske udtryk spiller en rolle.

Med hendes kvartet, bestående af gemallen og trompetisten Natsuki Tamura, bassisten Hayakawa Takeharu og trommeslageren Tatsuya Yoshida dyrker hun en mere hårdtslående rockende side af sit musikalske gemyt. Det er kvartettens 6. udgivelse og første siden den femte som udkom i 2006. Og det er en særdeles varieret plade. Fra den hårde staccatorytmik på «Not together», hvor Tatsuya Yoshida giver prøver på sit versatile trommespil. Et trommespil han har dyrket med noise-duo’en Ruins, foruden John Zorns Painkiller, og sit duosamarbejde med Fujii, samt i en sen udgave af svenske Samla Mammas Manna. Yoshida udgør et stærkt tandem med bassisten Hayakawa Takeharu, som både viser sit lyriske talent i «Haru wo Matsu» og prægnante brutalitet i den unisontbaserede «Metropolitan Expressway».

Den 70-årige Takeharu, som kendes fra nowave gruppen Dr. Umezu, har en flydende lethed over sit basspil som minder en del om Hugh Hopper (Soft Machine). Fujiis kompositioner har en åbenhed som både giver mulighed for fritløbende improvisationer og meget stringente soli, som alle i kvartetten byder ind på. I «Circle Dance» og «Low» bliver der således givet los. Satoko Fujii folder over hele pladen sit kæmpe potentiale ud, mens Tamura har gemt mange af sine Anders And-gimmicks på hylden, og fremtræder som en mere «ren» trompetist. Titelnummeret er der hvor gruppen er nærmest et progrock-udtryk. Satoko Fujii Quartet leverer free punk-jazz med prog.undertoner af fineste karat.

Allan Sommer

Satoko Fujii (piano), Natsuki Tamura (trumpet), Hayakawa Takeharu (bass), Tatsuya Yoshida (drums)