På skive

SØREN KRISTIANSEN / THOMAS FONNESBÆK

«The Touch»
STORYVILLE, 1014347

For ikke altfor lenge siden, rett før den foreløpig siste nedlukningen av Danmark, hørte jeg pianisten Jacob Christoffersen, bassisten Thomas Fonnesbæk, og trommeslageren Morten Lund, i en forrykende konsert i JazzCup i København. Det var en konsert preget av «løs jakke» og tre ytterst spillekåte og lekne musikere som hadde en fantastisk ettermiddag i den lille klubben.

Med «The Touch» får vi møte en annen av Danmarks ledende jazzpianister, Søren Kristiansen og Thomas Fonnesbæk, i en nesten like «løs jakke»-setting, hvor de presenterer noe av musikken man forbinder med pianisten Oscar Peterson og bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen (NHØP). Peterson og NHØP var to av verdens største, tekniske virtuoser på henholdsvis piano og kontrabass, deres enorme teknikk og ‘touch’ gjorde dem unike. Samarbeidet dem imellom var også spesielt fordi de var likeverdige. Oscar Petersons arrangement for «On The Trail» («Great Connection», 1971) ble for eksempel antagelig skrevet fordi han hadde funnet en bassist som kunne følge med både musikalsk og teknisk.

Musikken til Peterson og NHØP er kanskje det mest teknisk fullkomne og hørverdige i den klassiske jazzen i dag. Det nyanserte, personlige preget – det myke, nesten uhørbare akkompagnementet og en uanstrengt teknikk.

Søren Kristiansen beskriver prosessen han har vært gjennom sammen med Fonnesbæk som: «Akkurat som i fotball er ‘The Touch’ noe du øver på. Når du spiller piano eller kontrabass må du kunne styre instrumentet for å uttrykke deg fritt i øyeblikket».

Kristiansen er en av de beste og mest respekterte pianistene i dag i Danmark, og han er kjent for sin flotte teknikk, fenomenale swing og enorme repertoar. Thomas Fonnesbæk var det opplagte valget som bassist for «The Touch», og han er en av de yngre, danske bassistene som viderefører virtuositeten som NHØP var den første bassisten til å introduserte. Det er en villskap og energi i Thomas Fonnesbæks musikalske stil som er svært uvanlig. Uortodoks, men teknisk perfekt.

Vi får ni komposisjoner, både fra Petersson, og også en han har gjort sammen med NHØP («On Danish Shore», pluss noen standarder. Og de starter med Benny Goodman og Fred Royals «Soft Winds», og før de runder av med Petersons «Hymn To Freedom», er det innom Petersons «Nigerian Marketplace», «Love Ballade», «Night Chils», «Wheatland» og den felles komposisjonen «On Danish Shore», pluss Ferde Grofés «On The Trail» og Isham Jones og Marty Symes’ «There Is No Greater Love». Innspillingen er gjort hos Thomas Vang i Village Recording i Vanløse, hvor duoen oppholdt seg den 3. og 4. mai i 2021.

Og hele veien er det tett kommunikasjon og nærhet mellom de to musikerne. Og selv om, i alle fall, Fonnesbæk med sitt strålende, tekniske spill, ligger tett på NHØP både teknisk og følelsesmessig, blir dette en personlig og utmerket plate, som i stedet for å kopiere de to «mesterne» gir oss sine personlige tolkninger. Hør for eksempel på tredjesporet, «On The Trail», som går akkurat såpass hurtig unna, at man i en Blindfold nok ville ha gjettet på Peterson og NHØP, men hvor Kristiansen og Fonnesbæk bevser at de også kan spille like fort og teknisk som de to de hyller. Mens de i fjerdesporet, «Love Ballade», tar oss med (nesten) inn i de danske bøgeskover i en nydelig ballade.

Jeg er av den oppfatning at Søren Kristiansen altfor sjelden er i studio for å lage plater. Han er en strålende pianist, som sammen med Jacob Christoffersen, Carsten Dahl og noen få andre, fortsetter tradisjonen fra pianohistorien i Danmark. Han er en teknisk utsøkt pianist, som med store ører er en lyttende musiker som i denne duosettingen fungerer perfekt. Og Thomas Fonnesbæk er, uten tvil, den mest perfekte arvtageren etter NHØP i basslandet Danmark. Og sammen har de to laget en utmerket innspilling som hyller Oscar Peterson og Niels Henning Ørsted Pedersen på en fremragende måte.

Jan Granlie

Søren Kristiansen (p), Thomas Fonnesbæk (b)

Skriv et svar