Etter å ha turnert mye i desember 2023, spilte Spinifex inn det nye materialet og dokumenterte det på video. Albumet Undrilling the Hole ble innspilt på Werkplaats Walter i Brussel, og som vil bli lansert på Bimhuis i Amsterdam den 30. januar 2025.
Bandet består av altsaksofonisten Tobias Klein, trompeteren Bart Maris, tenorsaksofonisten John Dikeman, gitaristen Jasper Stadhouders, bassisten Gonçalo Almeida og trommeslageren Philipp Moser, og bandet er et skags stjerneband innenfor den friere improvisasjonsmusikken i Be-Ne-Lux-regionen av Europa. Bandet har utgitt flere plater sammen tidligere, og flere er anmeldt på salt peanuts*. Samtidig som musikerne er opptatt med en rekke andre prosjekter, gjerne sentrert rundt den fine klubben Bimhuis i Amsterdam.
Vi får sju komposisjoner som alle er komponert av saksofonisten Tobias Klein. Og de åpner med «Embrace the Contradictions», som er en komposisjon med en rekke elementer og relativt vekslende og kreativ rytmesetting. Men dette er karakteristisk for dette bandet – en rytmisk komposisjon, som de dyktige musikerne kan vri og vrenge på rundt temaet, hvor «hovedrollene» veksler nesten fra sekund til sekund, og resultatet blir en spennende, men tidvis også litt stressende, opplevelse.
Tittelsporet «Undrilling the Hole» gir oss et roligere bilde av bandet. Her får vi Dikeman i en relativt «sår» intro, hvor han avslører at hans forbilder holder til i den nyere jazzen fra Chicago og (kanskje også fra Brooklyn). Men det er ikke lenge han får styre alene. Til det er de andre musikerne altfor ivrige i å blande seg inn i denne balladen. Den viser en roligere og ikke like planlagt «galskap» som i åpningen. Belgiske Bart Moris kommer inn med fint og litt søkende trompetspill, som ligner litt på kornettspillet til Kirk Knuffke når han går inn i det frie. Og låten uutvikler seg og vokser inn i et mer fritt improviserende landskap som, allikevel, inneholder en god struktur. Deretter får vi «Tatiana», som bygger på et riff fra en annen låt, «You Let My Tyres Down» fra settlista til Tropical Fuck Storm, som solistene, og særlig Moris, boltrer seg på toppen av.
Og slik fortsetter det med den mer eksperimentelle og frittgående «Explode the Paradox», hvor trommene kan høres ut som elektronikk i starten, mens blåserne ligger i bakgrunnen og vi bare venter på at det skal «smelle». Klein gir oss en fin solo, får vi får et slags tema som samler «troppene», før det drar seg mer mot litt tung rock som svinger fint og mørkt, før de kommer med «Admire the Ambiguities», hvor den kollektive improvisasjonen, og stemningen, gjør at vi føler vi sitter inne i Bimhuis, for dette er musikk jeg forbinder med den fine klubben, hvor togene inn og ut av jernbanestasjonen i Amsterdam danner et slags bakteppe. Låten utvikler seg hele veien og er godt inne i den frijazzen som svinger upåklagelig med nydelig ensemblespill fra blåserne, som danner grunnlaget for de andres rocka spill.
Så følger «Boiling Up Beautifully», med et drivende bass- og trommespill som legger et grunnlag for solistene. Moris er langt der framme med mer suverent trompetspill, før de er over i en fin melodi i blåserne før de skjærer ut til venstre og vi får en herlig og befriende frijazzsekvens som egentlig ingen vil avslutte, så den frie improvisasjonen får holde på en stund, og det er særlig Maris som er pådriveren, før bassen kommer inn og tar med seg trommene inn i det strukturerte igjen. Så avrunder de med «The Big Brother», hvor Stadhouders får starte med et relativt eksperimentelt spill som trommene henger seg på. Etter hverhvert kommer også de andre inn, og vi får et slags riff fra hele gjengen før bassen tar oss inn i et drivende fint riff som Maris kaster seg på og avleverer en ytterst heftig trompetsolo, og det hele utvikler seg til en låt som svinger heftig og energisk
Hver gang jeg har hørt gjennom denne utgivelsen, har jeg bare kunne lukke igjen øynene og føle meg hensatt til «tribunen» i Bimhuis, selv om det hele er tatt opp i Werkplats Walter i Brussel fra 14. til 16. februar 2024. Men stemningen, energien og lyden er akkurat slik den er når musikken fungerer inne i Bimhuis i Amsterdam.
Genever til folket!
Jan Granlie
Tobias Klein (alto saxophone), Bart Maris (trumpet), John Dikeman (tenor saxophone), Jasper Stadhouders (guitar), Gonçalo Almeida (el.bass), Philipp Moser (drums)