Å gjøre klassisk musikk på jazzvis, er blitt gjort mange ganger før. Her i Norge ble det et visst opprør da Duke Ellington gjorde Edvard Grieg og Pjotr Tsjajkovskij og både Gil Evans og Chick Corea har vært inne på området, for ikke å snakke om Modern Jazz Quartet.
Men at en dansk trio, bestående av en keyboardist, en saksofonist og en trommeslager gjør ballettmusikk av Igor Stravinsky og Aram Khatjaturjan er allikevel originalt.
Og selvsagt er det trommeslageren Stefan Pasborg som står bak. Gjennom hele oppveksten var hjemmet fylt opp av musikk, og siden hans mor var ballettdanser på det Kongelige Teater i København, så ble nok den unge dreng påvirket av musikken som ble spilt i heimen.
I presseskrivet som følger platen sier Pasborg: I denne trio får jeg lov til at udleve en drøm om at spille klassisk musik som har fulgt mig siden min barndom, men på min egen måde. Det er fantastisk spændende at indfange et stort og komplekst univers som f.eks. Stravinskys, og undersøge hvad der sker, når man benytter dele af hans kompositioner som afsæt for improviusasjon, og samtidig sætter dem i helt nye rammer og former.
Og at de gjør det på sin måte er helt tydelig. Fra de store orkesterverkene som disse «låtene» er hentet fra, klarer de tre å lage groovy musikk, som svinger på lik linje med andel andre prosjekter Pasborg har vært innom i løpet av de siste ti årene.
The starter med «The Firebird-Suite» I fire deler. («Intruduction», «The Princesses’ Game With The Golden Apples», «Infernal Dance Of All Kaskchei’s Subjects» og «Tableau», før vi får «The Rite Of Spring-Suite» i tre deler («The Adoration Of The Earth», «Dances Of The Young Girls» og «Spring Round Dance»), før det hele avsluttes med Khatjaturjans «Sabre Dance».
Nå var jo ikke Stavinsky den komponisten som befant seg lengst unna jazzens uttrykk. Så det å velge han som komponist og inspirasjon var kanskje naturlig. Likevel synes jeg de tre gjør noe helt eget ut av komposisjonene.
Keyboardisten Anders Filipsen legger fine groover til komposisjonene og er med på å lage helt spesielle grooves sammen med Pasborg. Trommeslageren er der han alltid er. Med effektivt og soulfullt trommespill nesten bare han gjør. Og saksofonist Anders Banke fremstår her både som en god jazzsaksofonist og klarinettist, og også en som takler det klassiske.
Dette er blitt en annerledes plate fra Stefan Pasborg. Mange vil nok kjenne igjen bå¨de Odessa 5 og Irahim Electric innimellom, men først og fremst er dette blitt en samling strålende tolkninger av noen utvalgte klassiske klipp. Det er mulig en og annen purist i det klassiske miljøet har mange innvendinger på det som her fremføres, men jeg er ikke i tvil om at denne innspillingen vil få et nytt og yngre publikum til Stravinsky og den klassiske musikken.
Platen er ute den 16. februar.
Jan Granlie
Anders Banke (as, cl), Anders Filipsen (keys), Stefan Pasborg (dr), Victor Dybbroe (perc 2, 3, 6, 7), Oliver Hoiness (g, 6)