Å sette sammen en duo med den danske trommeslageren Stefan Pasborg og landsmannen, pianisten Carsten Dahl var en klok beslutning. Dette er to av Danmarks mest aktive musikere, som også er to av de beste på hvert sitt instrument i Europa nå om dagen.
Carsten Dahl er en tekniker nesten uten sidestykke, og når han får utfolde seg fritt med et velstemt flygel, er det nesten ingen begrensninger på hva som kommer ut av instrumentet. Han kan hele jazzhistorien, og bruker sine favoritter til å utforske sine egne ideer og innerste tanker når han lager musikk.
Stefan Pasborg kjenner vi bl.a. fra Odessa 5 og Ibrahim Electric, pluss en rekke andre interessante prosjekter. De senere årene har han utviklet sitt trommespill til å både være rocka og godt innenfor jazzlandskapet. Han er en svoren tilhenger av plateselskapet Stax og den opprinnelige soulmusikken, samtidig som han har hele jazzhistorien inne (han fikk sitt første trommesett da han var to, av gudfaren, Alex Riel). Alle disse elementene bruker han flittig i utøvelsen av trommespillet, noe som gjør han til en original musiker.
Sammen lager de strålende og mektig musikk sammen. Mye blir styrt fra Carsten Dahls hode og fingre, men Pasborg er hele tiden framme og setter fingeravtrykk på musikken. Jeg kunne kanskje ha ønsket å høre mer av Pasborg i lydbildet, for det blir my Dahl i høytalerne her. Pasborg er litt for lavt mikset, etter min mening.
Åtte låter, hvor jeg regner med at «Part 1», «Part 2», «Part 3» og «Part 4» er spontane improvisasjoner, mens Dahl bidrar med «Nariman’s Mood» (med fint preparert piano, og hvor komponistens pianospill innimellom overgår de mest følsomme deler av Keith Jarretts spill), «Sing Sing Loud» og «Psyko Calypso» (Keith Jarrett kan gjerne pensjonere seg her og nå!). Dette er platas virkelig glansnummer, hvor også Pasborg får vist seg fram i full bredde. Sistelåta er Levants «Blame It On My Youth» i en nyyyyyydelig versjon, og noe som nesten kan virke som en unnskyldning fra de to musikerne, noe det overhode ikke er noen grunn til å komme med.
Platen er innspilt på Statens Museum for Kunst, rett ved Kongens Have i Kongens by, under Copenhagen Jazz Festival i 2012. Dette er ytterst vakker og kreativ musikk fra to danske konger og to av Europas mest kreative hjerner og fingre.
Jan Granlie
Stefan Pasborg (dr, perc), Carsten Dahl (p)