Fuoco Sacro er den andre utgivelsen med denne duoen, med Stefano Leonardi som har tatt med seg en rekke fløyter og reed instrumenter til denne innspillingen fra 29. juli 2021. Instrumentstallen hans spenner fra bassfløyte til forskjellige tradisjonelle instrumenter, som den sardinske launeddas (tumbu), den tyrkiske dilli kaval, en etruskisk alabastfløyte og den kinesiske bassen xun. Antonio Bertoni har tatt med seg en rekke afrikanske strengeinstrumenter, fra de dype bassene til bolon og guimbri til den mindre ngonien og njarka-fiolinen. Han tok han også med trommer, perkusjon og den karakteristiske «waterphonen» til duoen.
Selv om disse instrumentene kan fremkalle ekko av etnisk eller tradisjonell musikk, er deres formål improvisasjon. Duoen behandler tradisjonelle instrumenter som egne verdener eller uutforskede planeter – som noen kjøretøy for å fange både tidløse og moderne følelser og betydninger.
De fleste låtene/strekkene har de improvisert fram i fellesskap, men de gjør også Grigor Narekatsis «Haavun, Havun», og Makar Yekmalyans «Amen, Hays Surb», som begge er samlet som sistelåt på platen.
Det er vel ingen tvil om at en slik sammensetning av instrumenter skaper en helt egenartet musikalsk opplevelse. Og å gjøre en hel plate spennende kun med en rekke «eksotiske» fløyter og perkusjonsinstrumenter kreves at det er en tett kommunikasjon og at det er ytterst dyktige musikere som fremfører musikken. Og det vil jeg si at det er på denne utgivelsen. Innimellom tenker jeg at det kun er en trompeter som for eksempel Don Cherry som mangler i sammenhengen. Men i løpet av de 10 sporene synes jeg de to leverer spennende musikk som beveger seg fra det eksotiske og drømmende til en type fritt improvisert jazz som fungerer svært godt.
Det er to utmerkede musikere som har en felles idé om hva de gjerne vil formidle. Og selv om fløyter aldri har vært et av mine favorittinstrumenter, så synes jeg Leonardis mange forskjellige fløyter fungerer fint sammen med Bertonis varierende bruk av trommer og perkusjon.
En original og spennende utgivelse, hvor historiene står i kø. Og hvor de to musikerne formidler utmerket kreativitet og de tar oss med på en spennende reise.
Jan Granlie
Stefano Leonardi (bass flute, dilli kaval, alabaster flute, tumbu, bass xun), Antonio Bertoni (bolon, drums, percussion, guembri, waterphone, njarka, ngoni)