Det er ofte at undertegnede har store problemer med å finne på noe å skrive om en plateinnspilling som kommer til redaksjonen. Derfor tar det litt tid før disse platene blir anmeldt. I hovedsak fordi man bruker lang tid på å lytte og gjøre forsøk på å komme inn i musikken og hva musikerne forsøker å fortelle meg.
Nå skulle det i utgangspunktet være relativt enkelt med en duo som Sudan Dudan. Det dreier seg om norsk folkemusikk i nærheten av viseformatet, med norske tekster og i et intimt format med vokal, gitar og langleik.
Mesteparten av de vi får høre på «Heimen der ute» er laget av de to medlemmene av bandet, vokalisten og langeleikspilleren Marit Karlberg og vokalisten og gitaristen Anders Erik Røine, to musikere man har hørt om, men aldri har hørt tidligere. Nylig hadde Røine et vellykket samarbeid med bandet Skadedyr på Vossa Jazz, som jeg dssverre ikke fikk hørt, men som fikk glimrnde omtale. På platen gjør de også to tradisjonelle låter, som jeg antar kommer fra Telemark, «Kubakken» og «Den lyse dag forgangen». I tillegg har de arrangert noen tradisjonelle låter for denne spesielle duoen.
Men etter noen gjennomspillinger, føler jeg at de to er i ferd med å trenge gjennom. Røines gitarspill (i tillegg til hardingfele, munnharpe og vokal) er åpent og fint, og det er i hovedsak han som holder styringen på prosjektet. Og Karlberg med «verdens klareste stemme» på toppen (hør for eksempel på den fine, men dog så korte «Den lyse dag forgangen»), er med på å gjøre dette til en ren naturopplevelse. Selv om jeg kunne tenkt meg stemmen litt lenger framme i lydbildet. Hennes langeleikspill fungerer også fint i sammenhengen.
Flere av låtene er fine viser som burde kunne få plass i den norske sangboka, så som den fine «Festen».
I det hele tatt er dette blitt en hyggelig plate med norske folkemusikk i nærheten av den gode visen, fra to musikere som har et akkurat passe tilbakelent forhold til det de leverer.
Jan Granlie
Marit Karlberg (v, langeleik), Anders Erik Røine (g, v, munnharpe, hardingfele)