Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

SULIDA

«Utos»
CLEAN FEED, CL671CD

I Oslo er det er utmerket miljø for den frie improvisasjonsmusikken. Klubben og festivalen Blow Out har lenge holdt det gående med festival og klubbkvelder med noe av den mest spennende musikken som er å oppdrive, og konsertene på den lille klubben Hærverk har lenge vært en smeltedigel og møteplass for musikerne som holder på med denne musikken.

Saksofonisten Marthe Lea, bassisten Jon Rune Strøm og trommeslageren Dag Erik Knedal Andersen er tre musikere man har fått muligheten til å høre på Hærverk og Blow Out de senere årene. Og nå har de, sannsynligvis etter et musikalsk møte på Hærverk, gått i Athletic Sound Studio for å lage denne utgivelsen.

Vi får flere kollektive improvisasjoner, pluss en komposisjon av Lea, og en av Strøm, før de avslutter med Charlie Hadens «Song for Che», og innspillingene er gjort den 1. og 2. september 2023.

Under årets Moldejazz gjorde Marthe Leas eget band en av festivalens beste konserter. Og i høre henne i denne mindre settingen, er et spennende møte. Strøm kjenner vi fra en rekke energiske sammenhenger gjennom flere år, og Knedal Andersen har de senere årene markert seg som en av mange utmerkede trommeslagere innenfor den «nyere», norske improvisasjonsmusikken.

Og helt fra start er det umulig å si at dette er musikk laget av relativt unge, norske musikere i Norge. Leas tone i tenorsaksofonen er som tatt direkte fra de tøffeste gutta på 1970- og 80-tallet, med AACM som grunnpilar, og med arven etter John Coltrane helt i front.

Lea spiller tenorsaksofon som nesten ingen andre unge musikere i dagens jazz. Tonen er fyldig og rå, og hennes kreativitet og spillestil tyder på at hun skulle vært en eldre, mørkhudet amerikaner, mye mer enn en ung dame med adresse Rollag, midt i Sør-Norge. Og bak raser Strøm og Knedal Andersen av gårde som om de aldri skulle ha gjort noe annet. Strøm er en råtass på bass, og hans erfaring fra flere av de tøffeste, norske banda ligger dypt innplantet i kroppen. Han spiller hele veien kreativt bass, og her kanskje enda mer spennende enn jeg kan huske å ha hørt han tidligere. Og Knedal Andersens trommespill er lekent og pågående, og han følger bassen hele veien på en utmerket måte.

I tredjesporet, «Eldars Pols» skrevet av Strøm, tar de opp i seg den norske folkemusikken på en fremragende måte, hvor Leas saksofonspill er overbevisende over et tøft komp. Og den lekne og frie «For Pedro», som etter all sannsynlighet er tilegnet Clean Feeds drivkraft gjennom mange år, Pedro Costa, spiller Lea spiller blokkfløyte i en kort og fyndig improvisasjon som «brenner i kantene».

Ni komposisjoner, og ni innertiere av kreativt og råtøft spill. Og når de avrunder med Charlie Hadens vakre «Song for Che», fullendes en strålende utgivelse med en trio som bør få større utfordringer enn å spille på Hærverk i den norske hovedstaden. Og «Song for Che» leveres med solid overbevisning, og såpass fint at jeg er overbevist om at både komponisten og Che Guevara smiler i det hinsidige. For dette er en versjon Haden selv, garantert, hadde drømt om å gjøre mens han var på vår klode.

Dette er blitt en utrolig fin utgivelse, hvor de tre musikerne viser seg fram på aller beste måte. Lea med overbevisende tenorsaksofonspill, Strøm med bass-spill i Charlie Haden-klassen og Knedal Andersen med et trommespill som passer perfekt til de andre to.

Gjennomført til det perfekte!

Jan Granlie

Marthe Lea (tenor saxophone, flute, percussion), Jon Rune Strøm (double bass), Dag Erik Knedal Andersen (drums, percussion)