Stavangeroriginalen, billedkunstneren, komponisten og sangeren Svein Tang Wa, har vært en viktig person i musikkmiljøet i byen. Han har ikke hatt like stor salgssuksess som enkelte andre av sine musikervenner i byen, men i mange år har han holdt på med sitt, og som trubadur kan han plasseres i det ypperste selskap i Norden.
Når jeg lytter til hans innspillnger, får jeg en nesten samme følelse som når jeg lytter til Povl Dissing, kombinert med de gamle heltene i rockebandet Stavangerensemblet, som herjet de norske hit-listene med «Kan’ke finna fingern» og «Foggel i dag» og andre godbiter, for en del år siden. Med Stavangerensemblet bidro han med flere tekster, noe han også gjorde for band som Vamp og Leif og kompisane.
På «Perler for Svein» (for øvrig en strålende og typisk Tang Wa-tittel), får vi 15 perler fra viseverdenen, hvor han har med et solid «hold» med medmusikanter fra byen. Og fra starten med «Gitaren» til siste strofe i avslutningslåta, «Eg sko ha hatt ein hit», får vi Tang Was betraktninger om livet, sett fra en trubadur som har møtt middagshøyden, som har overlevd den såkalte oljekrisa i Stavanger-regionen, og som har sett det hele fra utsiden, fra en pub i havneområdet eller fra «toppen» av byen på Sting, med en bayer i hånda og med et skarpt blikk på omverdenen.
Selv om musikken passer perfekt til Tang Was stemme, så er det tekstene som står sterkest. Hans hverdagslige betraktninger fra fortiden, dagliglivet i Stavangers gater, kjærligheten – ja, historier fra livet slik det fortoner seg for en som har levd et langt og spennende liv.
Ikke så å forstå at Tang Wa er en aldrende herre. Han er født i 1946, men han er en slags bohem i Stavanger, og en person som «alle» kjenner, noe man kan se på de over 50 plateinnspillinger han har deltatt på. Her finner vi det meste, fra Stavangerensemblet, via Vamp og Leif og kompisane til Jens Book-Jenssen, Tønes, Løgnadslaget, Johan Egdetveit og Varmestuens venner.
«Perler fra Svein» er godt produsert og med lydmann Per Ravnaasbak spakene, så er den delen av innspillingen i svært trygge hender. Og med musikk i vise/pop-avdelingen og med Tang Was strålende tekster, er dette blitt en perle av en plate, som burde åpne opp for Tang Wa andre steder enn på de mørke vertshusene i hjembyen.
I avslutningslåten «Eg sko ha hatt ein hit» avslutter han med: Eg sko ha vært ein vin/ein sprudlane gyllen og fin/men eg e ei daue og daffe saft/uden potens og kraft. Men det bør denne platen kunne forandre. Svein Tang Wa og hans «Perler fra Svein» bør presenteres bredt for hele Norden, på samme måten som Odd Børretzen og Lars Martin Myhre, som ble megaartister i Norge på grunn av «en» låt.
Men er det jazz? Å langt i fra! Men her på salt-peanuts.eu er takhøyden såpass stor, at artister som Svein Tang Wa har sin helt naturlige plass sammen med de mer utagerende freejazz-gjengene!
Jan Granlie
Svein Tang Wa (v), Reidar Larsen (keys), Arne Skage (strings), Johan Egdetveit (acc), Stein Inge Brækhus (dr, perc), Øystein Eldøy (b), Tor Mathisrud (b), Knut Wedø (blokkfløyte), Britt-Synnøve Johansen (v), Randi Tytingvåg (v), Hanne Vasshus (v)