På skive

TERESE LIEN EVENSTAD QUARTET

«Perceptive»
JOTUN RECORDS, JOTUN004

Fiolinisten Terese Lien Evenstad blir regnet som en av Sveriges få jazzfiolinister, og er den første som ble uteksaminert med en bachelor i jazzfiolin fra Musikhögskolan i Stockholm (2016). Men hun kommer opprinnelig fra Elverum i Norge, riktignok ikke så veldig langt fra svenskegrensa, men nok til at hun bør kalles norsk. Hun begynte å spille fiolin i syvårsalderen og spilte klassisk i ungdomsskolen, og det var der hun oppdaget jazzen (Oppdaget jazzen på Elverum? Hun må være en av de få.). Hun bestemte seg for å flytte til Arvika for å studere jazz ved Ingesund skole, og derfra gikk veien til Musikhögskolan i Stockholm.

«Perceptive» er hennes andre plateinnspilling i eget navn, etter «Woodland», som kom i 2017. Hun har også medvirket på plater med Thou Shalf Swing, Samuel Muntlin Group og Bohuslän Big Band og deres plate «Up & Coming Talents» (2019).

På sin rykende ferske plate, samarbeider hun med pianisten Anna Greta Sigurdardottir, trommeslageren Peter Danemo, klarinettisten Alexander Ivarsson og bassisten Arvid Jullander. Innspillingen er gjort i Nilento Studio i Källered i 2019, og alle komposisjonene er gjort av Evenstad, med unntak av det sjuende sporet, «Tailwind» som hun har skrevet sammen med Alexander Ivarsson og sistesporet, «Ida Lupino» som Carla Bley står ansvarlig for.

Når det gjelder jazzfiolin i de skandinaviske landene, så er det på ene siden danske Svend Asmussen som står i førersetet. På andre siden, innenfor det friere improviserte er Nils Økland en musiker som står høyt, mens det i den senere tiden er dukket opp flere i skjæringspunktet mellom moderne, improvisert jazz og folkemusikk, særlig i Norge.

Nå er det lett å høre at Evenstad på mange måter finner sin plass et sted mellom Asmussen og Økland, med en overvekt mot Asmussen. Og i starten på åpningssporet, «Crossroads» kan man også fornemme litt irsk og keltisk inspirasjon. Her får vi en fin bass-solo fra Jullander og en like fin pianosolo fra Sigurdardottir, som virkelig legger lista høyt på hva vi kan forvente oss på resten av platen.  Evenstads fiolinspill er strålende, det swinger slik jazzfiolin i denne sjangeren skal gjøre, og hele bandet får det virkelig til å låte.

Andre sporet «Spring Vibes» fortsetter litt i samme landskap. Vi får fint fiolinspill fra Evenstad, selv om jeg kanskje synes hun ligger litt for langt bak i lydbildet. Her får vi også en fin pianosolo, og hele bandet er med på å fargelegge den fine komposisjonen på en fin måte.

Og slik fortsetter det. Vi får «Juli», en deilig sommerlåt, hvor man spesielt legger merke til Evenstads swingende spill, som jeg tror en annen «hedersmann» innenfor jazzfiolinfaget, Stephane Grapelli, ville satt stor pris på, «Dear Old You», en nydelig og melodiøs ballade. I «Turbulence» går det litt fortere i svingene, men i et tempo som bandet fikser på en strålende måte, mens «Vemodig grönska» beveger seg tett på folkemusikken, og særlig den svenske. Her får vi en fin bassklarinettsolo av Ivarsson, men også en deilig bass-solo som er gjennomtenkt og fin, før vi får «Tailwind» som swinger fint og balladen «Tranquility», som høres nesten skremmende svensk ut, særlig med Evenstads ordløse sang unisont med fiolinspillet, før de runder av med en litt original og fin versjon av Carla Bleys «Ida Lupino».

Det er ingen tvil om at Evenstad her har funnet de medmusikantene hun bør spille med. Alle er med på å fremheve Evenstads spill, med strålende rytmekomp fra Danemo og Jullander, nydelig pianospill hele veien fra Sigurdardottir, og deilige innslag av klarinett og bassklarinett, der det er behov for det.

Vakkert!

Jan Granlie

Terese Lien Evenstad (vio, v), Anna Greta Sigurdardottir (p), Alexander Ivarsson (cl, bcl), Arvid Jullander (b), Peter Danemo (dr)

Skriv et svar