På skive

THE CONTEMPORARY JAZZ QUINTET

«Actions 1966-67»
CENTRIFUGA, FUGA-201908
(GJENUTGIVELSE)

Det er ikke hver dag man anmelder en jazzplate som starter med at man spiller på sag, men det skjer når man setter på «Actions 1966-67» med det danske bandet The Contemporary Jazz Quintet. En avantgarde-kvartett, som ble utvidet til kvintett stiftet av altsaksofonisten Franz Beckerlee og trompeteren Hugh Stenmetz på begynnelsen av 60-tallet. De hadde latt seg inspirere av Ornette Colemans musikk, og i 1962 fikk de med seg bassisten Steffen Andersen og trommeslageren Bo Thrige Andersen i bandet. Og da de tok navnet The Contemporary Jazz Quartet i 1964, hadde interessen for den nye jazzen fra USA utviklet seg til også å innbefatte Albert Ayler og andre pionerer innenfor den amerikanske avantgarde-jazzen. De var opptatt av 12-tonemusikk og østlig musikk, samtidig som de var opptatt av 60-tallets kunsteksperimenter med Fluxus-kunstneren og musikeren David Todor.

De utga flere plater, og den første kalte de «Action» og ble innspilt i oktober 1964, hvor de også hadde med trommeslageren Sunny Murray, som på det tidspunktet var i Danmark som medlem av Albert Aylers kvartett. Den ble gjenutgitt på Steeple Chase i 2000, og burde fremdeles være mulig å få fatt i.  I 1965 medvirket de på plate med den klassiske komponisten og pianisten Niels Viggo Bentzon, med tittelen «Third Stream Music», som nle gjenutgitt på Centrifuga i 2018.

Den platen som nå surrer og går på anlegget er innspilt i 1966 og 1967, og gjenutgitt første gang i 2000 på Sony/Columbia og på Atavistic i 2005. Her er kvartetten utvidet til kvintett med Niels Harritt på sag i tillegg til kvartetten.

Og jeg har en sterk mistanke om at denne musikalske konstellasjonen ikke akkurat ble noe folkeeie og at de ikke akkurat ble spilt veldig ofte på radio. For dette er fri musikk som går langt utenpå mye av det man selv i dag kaller freejazz. De fem musikerne leverer fem «strekk» som er kalt «Action # II» til «Actions # VI», og, som sagt, er dette frittgående improvisasjon fra start til mål. Selvsagt blir det særegent med sag som et viktig instrument. Men det er ikke den som gjør platen både spennende og fascinerende. Det er det sammenhengen, samspillet og den frittgående tankegangen hos de fem musikerne som er årsaken til. Og spillet til alle fem musikerne oser av overskudd og glede. Særlig synes jeg spillet til Beckerlee og Steinmetz er fremragende, sammen med Andersens bass-spill. Her er mye hentet fra de nye strømningene i den amerikanske jazzen, som med noen få unntak, ikke fikk fotfeste i Europa, før flere år senere. Og det er synd at bandet ble oppløst allerede i 1969, for denne gjengen kunne snudd opp ned på mye av den danske jazzen fra 60-tallet og framover, hvor be bopen virkelig slo rot i jazzmiljøet, særlig i København.

Derfor er det enda bedre at Centrifuga nå har utgitt denne platen på ny, og at vi får hele historien om The Contemporary Jazz Quintet over fire liner notes-sider, skrevet av Tim Thorlund Boisen.

Jan Granlie

Franz Beckerlee (s), Hugh Streinm,etz (tp), Niels Harritt (sag), Steffen Andersen (b), Bo Thrige Andersen (dr)