Mer musikk fra Göteborg har havnet i redaksjonen. Denne gangen tre litt eldre musikere enn de vi møtte sammen med Malin Wättring.
Det er tre ringrever i den svenske musikken vi møter i The Groove. Saksofonist Björn Cedergren, trommeslager Anders Kjellberg og bassist Kjell Jansson tar oss gjennom 12 låter, hvor mesteparten av skrevet av de tre, men også noe er «lånt» stoff, som Billie Holiday og Herbie Nichols «Ladey Sings The Blues», de to Albert Ayler-komposisjonene «Ghosts» og «Saints», Ornette Colemans «The Face Of The Bass» og Fischers «We’ll Be Together Again».
Det er tre herrer som kjenner 60-tallsjazzen som sin egen bukselomme vi møter. Janssons bass-spill er akkurat så 60-talls som den skal, Cedergrens saksofonspill, både på sopransaksofon og tenor, pluss bassklarinett, er kreativ og kunne vært tatt rett ut fra innspillinger fra 60-tallets New York-scene, og Kjellbergs trommespill er, som alltid, lydhørt og fint.
På Alyers «Ghosts», hvor Cedergren spiller bassklarinett, får vi en helt annen versjon av Aylers sprelske gospellignende melodi. I stedet får vi noe som nesten kan være en svensk folkemelodi. Vakkert og intelligent løst.
Spesielt synes jeg det låter strålende i låtene som enten er gjort av Jansson, som åpningssporet «Doughnut And Sherry» eller tredjesporet «Stop It!», hvor alle tre boltrer seg i den relativt nære historien. Over hele linjen er det glitrende spilt, improvisasjonene er veloverveide og logiske. Det tekniske holder et svært høyt nivå og hele veien gir de tre oss musikk fra en av jazzens mange gullaldere, som aldri blir kjedelig eller intetsigende.
Dette er rett og slett blitt ei strålende plate, som bør nå ut til adskillig fler enn de som frekventerer jazzklubbene i Göteborg-området. Anbefales!
Jan Granlie
Kjell Jansson (b), Anders Kjellberg (dr), Björn Cedergren (ss, ts, bcl)