Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

THE SPLENDOR

«Royals»
HOOB RECORDS, HOOBLP089

The Splendor er et band med relativt erfarne musikere fra Gøteborg, som med «The Royals» er ute med sitt fjerde album. Bandet består av saksofonisten Lisen Rylander Löve, pianisten Fabian Kallerdahl, bassisten Josef Kallerdahl og trommeslageren Lars «Lade» Källfelt. Alle komosisjonene er gjort av Fabian Kallerdahl og Lisen Rylander Löve, opg det er det felles uttrykket i kvartetten som er bandets hovedidé, og innspillingen ble gjort i Spinroad studio i Göteborg i løpet av sommeren 2020.

Vi får ni låter som føyer seg inn i den melodiske delen av den skandinaviske jazzen. Men heldigvis er det noe som skiller kvartetten fra mange av de andre bandene man hører på plate i Europa i dag, hvor man etter kort tids lytting begynner å tenke på andre ting. For allerede i åpningssporet, «the Queen» får, i alle fall jeg, en slags «Coltrane-feeling», på grunn av temaet og Rylander Löves saksofonspill. Men i hennes solo endrer det seg litt. Her leverer hun et personlig spill hvor Coltrane «sitter på skulderen» hennes, men hvor hun har sin personlighet i behold. Og både piano, bass og trommer legger seg også tett på den legendariske Coltrane-kvartetten med McCoy Tyner, Jimmy Garrison og Elvin Jones, helt til Fabian Kallerdahl plukker fram den gamle elektronikken, og brått er kvartetten over i et helt annet landskap, og et landskap jeg ikke er like glad i.

Så følger «Royal», som er en fin ballade, hvor Rylander Löve fører «ordet» med kreativt og fint spill. Jeg har hørt Rylander Löve i florskjellige sammenhenger de senere årene, men jeg kan ikke huske å ha hørt henne bedre enn her. Fabian Kallerdahl hører man mest i bandet Music, Music, Music, som er enda mer i den «skandinaviske» tradisjoner enn her, hvor mesteparten av musikken er adskillig mer pågående, og Josef Kallerdahl er, som alltid, støttepilar i bakgrunnen, nesten uansett hvilken sammenheng man hører ham. For meg er vel egentlig kun Källfelt som er et nytt navn. Men det blir nok ikke siste gang jeg legger merke til hans spill. For det han leverer her er pågående og fint, som en ung utgave av salige Elvin Jones.

De fortsetter med «Below the Rainbow», som er en fin, men dessverre litt stillestående ballade, hvor Rylander Löve spiller fint sopransaksofon, før de gjør «Lost», hvor de er tilbake på «Coltrane»-sporet, særlig i kompet, hvor Fabian Kallerdahl ligger tett på McCoy Tyners spill med en tung venstrehånd, før vi får «Empress of Sound», hvor Fabian Kallerdahl igjen plukker fram elektronikken og legger den i bakgrunnen, noe jeg synes er unødvendig for det akustiske og fine uttrykket bandet har. Så følger «the King», en litt anonym låt som ikke fester seg god nok hos denne lytteren, selv om vi legger merke til Kallerdahls fine pianospill, før vi får den fine og «lyse» «Royal Court Supplier» med mer strålende sopransaksofonspill fra Rylander Löve, men dessverre med mer unødvendig elektronikk fra Kallerdahl og «Piano Master», hvor Kallerdahl legger an en relativ tung intro, før Rylander Löve «løser det opp» med lyst og fint tenorsaksofonspill. Dette er en låt som kombinerer Coltrane med det folkemusikkaktige og svenske, med fint spill over hele linja, før de avslutter med den nedtonede og litt mer «moderne» «Sorti», som er en annerledes, behagelig og fin avslutning på en variert, men fin plate.

Jeg har ikke lyttet mye på de tidligere innspillingene med The Splendor, men skal man tro presseskrivet fra plateselskapet, skal Metallica-gitaristen Hammet, ha rost deres forrige innspilling, «Forest» opp i skyene i den svenske pressen da han var i Stockholm for å motta the Polar Price sammen med resten av Metallica for en stund siden. Så da må han nok sjekke ut den utgivelsen også. For selv om «Royals» har noen sekvenser med synth (eller lignende) som jeg synes forstyrrer helhetsinntrykket, så er dette en interessant og spennende plate, som vi spesielt liker når de legger seg i kjølvannet etter «maestro» John Coltrane.

Jan Granlie

Lisen Rylander Löve (ts, ss), Fabian Kallerdahl (p, synth), Josef Kallerdahl (b), Lars «Lade» Källfelt (dr)

 

Skriv et svar