Ved å samle musikere fra alle kanter av den danske jazz- og rapscene, kommer bandet The Supreme Court med sin debututgivelse The Supreme Vibe. Siden sin storhetstid på midten av 1900-tallet har jazz vært en smeltedigel som låner fra nesten alle musikalske og kulturelle formspråk den kommer i kontakt med. For å holde denne tradisjonen i live, feirer det København-baserte kollektivet byens musikalske mangfold, og samler jazz med hip-hop, rap og soul. Dette er The Supreme Courts debututgivelse, men de enkelte musikerne har gått ut og inn av platestudiodørene i mange år. Bygget på grunnlaget for fire ledere av landets nye generasjon jazzmusikere, samler den solide rytmeseksjonen en rekke gjester. Brødrene Kuku, Al og Joseph Agami er veletablerte medlemmer av Danmarks undergrunnsscene, med over 30 års erfaring med å opptre, spille inn plater og gi ut sine versjoner av poesi, kjærlighet, indignasjon og sinne. Gjestevokalistene E. Brown, Bette og Patrick Dorgan tar plata inn i lydverdenen til klassisk soul og pop med sine lyriske melodiske linjer.
For mange år siden oppdaget jeg det amerikanske bandet The Beat Poets, som var noen av de første som blandet jazz med hip hop og rap. Og etter dem er det kommet mange eksempler på at jazz går fint sammen med disse mer ungdommelige uttrykksformene.
Bandet The Supreme Court er, i utgangspunktet et jazzband, som man hører ofte i de mer tradisjonelle jazzklubbene i Danmark. Gitaristen Johannes Wamberg, bassisten Jonathan Rahbæk, pianisten og keyboardisten Jacob Broholm og trommeslageren Andreas Fryland, er, etter hvert veletablerte navn på den københavnske og danske klubbscenen. Og i tillegg dukker også altsaksofonisten Oillie Wallace, tenorsaksofonisten Roald Elm Larsen, tompeteren Jonas Due og gitaristen Pelle von Bülow opp sammen med ikke mindre enn seks vokalister.
Siden jeg oppdaget The Last Poets, som var politiske, knallharde og energiske rappere sammen med jazzmusikere, har jeg ikke fulgt utviklingen av hip hop og rap særlig nøye. Men nå er tiden inne for å lytte til mer av dette. Og mye av musikken på A Supreme Vibe går glatt og fint sammen med mye av den musikken som selger godt «over there» nå om dagen, med litt glatte, men dyktige, rhythm and blues-vokalister, kombinert med noen av de beste, unge jazzmusikere landet kan stille opp med, og som holder seg godt innenfor tradisjonen, er dette blitt en fin plate, som kanskje kan «lure» noen unge dansker til å oppsøke en jazzklubb hvor disse musikerne spiller. Og «grunnstammen» i prosjektet er dyktige, hvor vi spesielt merke til Frylands fine og pågående trommespill
Jan Granlie
Jonathan Rahbæk (b), Johannes Wamberg (g), Jacob Broholm (p, wurlitzer, synth, rhodes, mellotron), Andreas Fryland (dr), E. Brown (v), Oilly Wallace (as), Kuku Agami (v), Bette (v), Patrick Dorgan (v), Joseph Agami (v), Jonas Due (tp, flh), Roald Elm Larsen (ts), Al Agami (v), Pelle von Bülow (g)