Så er vi over i den gode freejazz-avdelingen for alvor. I bandet The Way Ahead møtes noen av Norges og Sveriges friskeste utøvere innen faget, og gir oss sju ytterst sprelske og fine låter i det frittgående landskapet. Vi møter saksofonisten og klarinettisten André Roligheten, saksofonisten Kristoffer Alberts, bassisten Ola Høyer og trommeslageren Tollef Østvang, alle fra Norge, og trompeteren Niklas Barnö, trombonisten Mats Äleklint og vibrafonisten Mattias Ståhl fra Sverige, i sju «strekk», hvor alle musikerne får vist seg fram fra sin beste side.
Musikken er akkurat så «rufsete» som den skal være i en slik sammenheng, og skulle man spille denne i en «blindfold» tror jeg mange hadde gått til New York og 60-tallet. For det er mye New York Contemporary Five og New York Art Quartet i det som fremføres, men i større besetning og solid oppdatert til 2018.
Det blir rett og slett urettferdig å trekke fram noen av musikerne i en anmeldelse av albumet. Men jeg må si at de tre svenskene bidrar til at dette blir en strålende plate.
Men alle musikerne bidrar til å lage en solid fest av denne plata. Jeg har tidligere omtalt Mats Äleklint som en av verdens ledende trombonister, og han blir ikke noe mindre «verdensmester» av å bidra på denne innspillingen. Og jeg fortsetter å overraskes av barytonsaksofonisten Kristoffer Alberts, som allerede i åpningssporet leverer en solo ut av denne verden.
Kompet med Høyer og Østvang er strålende og akkurat så «hengende» som gjør at musikken swinger på en helt egen måte, og fra åpningssporet, «Elipse» og til tittelsporet runder av platen, er dette et usedvanlig vellykket møte i Studio Paradise i Oslo.
Strålende og en halv!
Jan Granlie
André Roligheten (ts, cl), Kristoffer Alberts (as, bs), Niklas Barnö (tp), Mats Äleklint (tb), Matthias Ståhl (vib), Ola Høyer (b), Tollef Østvang (dr)