Vi er mange her oppe i «kulden» som reiser på ferietur til Italia. Og der nede finnes det et utall av fantastiske steder man kan oppsøke. Ikke bare for naturen, været, kulturen, historien og vinen, men også for å lytte til de mange utmerkede musikerne landet er i besittelse av.
Den danske bassisten Thomas Fonnesbæk har også vært Italia, nærmere bestemt i Roma. Og her brukte han ikke dagene kun på lange lunsjer, vin og godt selskap i bortgjemte restauranter med utsøkt servering. I september 2023 var han sørover for å besøke sin gode venn., pianisten Enrico Pieranunzi, som han har spilt mye med i Danmark. Og siden han hadde med seg bassen som reisefølge, ble det også tid til å gjøre plateinnspilling.
Fonnesbæk er kanskje den danske bassisten som kommer nærmest Niels-Henning Ørsted Pedersen i uttrykk og teknikk. Derfor har han også blitt en yndet samarbeidspartner, ikke kun for danske musikere, men også for en del internasjonale musikere, og Pieranunzi er en av de han trives best med.
På denne utgivelsen har han, i tillegg til Pieranunzi og trommeslageren Roberto Gatto, i tillegg til at de har invitert inn vokalisten Valentina Ranalli på to spor, og sopransaksofonisten Rosario Giuliani på to spor.
Og de starter med Pieranunzis «Call it Love», og herfra og ut er dette en deilig seanse med utmerket spill fra musikerne. Andresporet, «Orphant in Rome» er gjort av Fonnesbæk, før vi får ni komposisjoner av Pieranunzi, en av Gatto og to som Pieranunzi har gjort sammen med Ranalli.
For den som kjenner Pieranunzi fra før, vet vi at vi får strålende pianojazz, hvor trioformatet står i fokus. Og i de låtene som gjøres på trio, får vi utsøkt musikk, hvor Pieranunzi og Fonnesbæk briljerer i utmerket samspill. Musikken er i et relativt «streit» pianotriolandskap, hvor Pieranunzi har levert en rekke fine komposisjoner, hvor Fonnesbæk er den absolutt riktige samarbeidspartneren, mens Gatto er med som «breddeholder», som det heter på fotballspråket.
I de låtene hvor Ranelli er med på vokal, får vi et litt annet lydbilde, og jeg er ikke sikker på om det er strengt nødvendig på platen. I de låtene hun medvirker, blir vi litt revet ut av den gode pianotriostemningen vi har bygd opp. I tillegg bidrar hun, etter min mening, ikke til noe som gjør komposisjonene bedre. Det samme skjer også, men ikke i like stor grad, i de låtene hvor Giuliani medvirker. Helst hadde jeg vel ønsket meg en ren pianotrioplate, gjerne slik jeg har hørt Fonnesbæk og Pieranunzi på JazzCup i Gothersgade i «kongens by» opptil flere ganger. For trioen fungerer utmerket gjennom hele platen. Og bass-spillet til Fonnesbæk er strålende hele vegen.
Jan Granlie
Thomas Fonnesbæk (double bass), Enrico Pieranunzi (piano), Roberto Gatto (drums), Valentina Ranalli (vocals), Rosario Giuliani (soprano saxophone)