Cellisten Tomeka Reid oppdaget vi første gang under starten av Art Ensemble of Chicagos 50-årsjubileum under Tampere Jazz Happening i 2018. Da satte hun sitt klare preg på musikken, som var en relativt utvidet versjon av hva man hadde hørt fra Art Ensemble tidligere, og som på mange måter tok musikken til dette bandet videre. Og den vi la mest merke til på denne konserten, ved siden av de to originalmedlemmene, Roscoe Mitchell og Famadou Don Moye, var Reids fine cellospill.
Reid er født i Washington D.C. i 1977, og er en velutdannet dame, som de senere årene har spilt i en rekke sammenhenger innenfor den mer moderne delen av den amerikanske jazzen. Ved siden av Art Ensemble, har hun vært å finne i «line upen» til Dee Alexanders band, Mike Reed’s Loose Assembly, Chicago Jazz Philharmonic, Nicole Mitchell’s Black Earth Ensemble og The Great Black Music Ensemble. Og ved siden av sin egen kvartett spiller hun med Reed og Mitchell i Artifacts Trio og med Mazz Swift og Silvia Bolognesi i trioen Hear and Now, og en rekke andre bandkonstellasjoner.
Nå er hun ute med platen «Old New», sammen med gitaristen Mary Halvorson, bassisten Jason Roebke og trommeslageren Tomas Fujiwara, og allerede ved første gjennomlytting, ble dette en svært gledelig opplevelse.
Platen er innspilt i Brooklyn, under ledelse av den norske bassisten Eivind Opsvik, alle låtene er laget av Reid, og allerede fra første tone oppdager vi at her vil vi få en fin musikalsk opplevelse. Og derfra, med tittelsporet «Old New», til de runder av med det niende sporet «RN», swinger dette storveis innenfor den rytmiske, moderne jazzen,.
Musikken har klare røtter i det mer tradisjonelle og rytmisk swingende, men med disse fire musikerne samlet, får vi en moderne tilnærming som gjør platen både original og deilig å lytte til.
Og særlig er samspillet mellom Reids cello og Halvorsons originale gitarspill viktig for det fine og spennende lydbildet vi får servert. Og bak raser Roebke og Fujiwara av gårde med tradisjonen godt innenfor skjortekraven, slik at de to damene i front nesten kan gjøre hva de vil, og komme fra det med æren i behold. Og ved siden av Reids overraskende og rytmiske solier, som i riktig gode stunder nesten kan høres ut som fiolinisten Stuff Smith i godlage, overbeviser både Mary Halvorson (som alltid) med sine svært originale solier, sammen med Roebkes bass-solier. Og når bass og cello «kjører på» sammen, får vi et sjeldent tett og fint lydbilde.
Dette er rett og slett blitt en strålende plate fra Tomeka Reid og hennes musikalske venner. Det swinger, gir oss spennende lydkollasjer, musikerne leverer fine solier og ensemblespillet er preget av glede og overskudd. En plate jeg anbefaler på det sterkeste!
Jan Granlie
Tomeka Reid (c), Mary Halvorson (g), Jason Roebke (b), Tomas Fujiwara (dr)