Det er kanskje noe ambisiøst å kalle bandet sitt for Toppklass, og i tillegg kalle debutalbumet for No. 1. Men det er hva gitaristen Johan Ekeberg, bassisten Boel Mogensen og trommeslageren Maria Dahlin, har valgt å presentere seg.
Ifølge presseskrivet sier de følgende om denne platen: «Musikken til Toppklass vitner om et sterkt forhold til moderne nordisk jazz, svensk filmmusikk og populære folkesanger. Bandet streber etter å lage musikk utenfor det som er trygt, kjent og forventet. Toppklass er en gitartrio, men også en basstrio og en trommetrio. En trio som leter etter nye måter å spille jazz på. De siste årene har Boel Mogensen (bass), Johan Ekeberg (gitar) og Maria Dahlin (trommer) hatt sin base i Gøteborg. De er svært til stede i mange konstellasjoner på den svenske musikkscenen, og alle tre har de gitt ut flere plater hver for seg i løpet av de siste årene. Når de smelter sammen i trioen Toppklass, er det med stor fleksibilitet og respekt for hverandre og musikken». De er en jazztrio med egne låter og egne regler. Trioen ble dannet med den hensikt å skape musikk uten rammer eller begrensninger, som et forsøk på å bevege seg bort fra de klassiske rollene som tilhører hvert instrument. Rytmer, melodier og akkompagnement beveger seg mellom musikerne på en leken måte, og den som tar kommandoen bestemmer hvor musikken skal gå videre. Komposisjonene inneholder inspirasjon fra svensk filmmusikk og moderne jazz. De forteller historier fra livet. Når komposisjonene møter trioen kan alt skje – alvoret og melankolien møtes av lekne, svingende tolkninger, et sterkt samspill og en stor følsomhet for hverandres impulser. Lytteren inviteres til musikk der spilleglede, åpenhet og spontanitet står i fokus.
Jo da, det er fin musikk vi får servert, og vi kjenner igjen folkemusikkelementer fra deres hjemland, men ikke så tett på elementer av Jan Johansson eller Esbjörn Svensson, som veldig mange andre holder på med.
Musikken er for det beste behagelig og slik man kan forvente. Men innimellom går de litt «videre» i improvisasjonene, som gjør at vi stopper opp og lar oss fascinere. De tre musikerne er dyktige på hvert sitt instrument, og spesielt legger jeg merke til Mogensens fine bass-spill. Og selv om komponeringen er fordelt mellom de tre musikerne, har de en fellesnevner i det de fremfører, som gjør det til en helhet som er behagelig å bruke tid på.
De skriver fine komposisjoner, og alle tre leverer musikk av svært høy kvalitet gjennom de åtte, fine sporene. Et hyggelig, nytt bekjentskap, som jeg håper å høre mer fra i tiden som kommer.
Toppklass? Jeg gir dem litt mer tid til å komme helt dit.
Jan Granlie
Johan Ekeberg (g), Boel Mogensen (b), Maria Dahlin (dr)