At det norske plateselskapet Losen Records utgir en plate med musikk som har hentet inspirasjon fra områdene rundt elven Rio de la Plata, helt på andre siden av jordkloden, er spennende. Riktignok er ikke platedirektør Odd Gjelsnes ukjent med elvefar, siden han kommer fra området ved norges lengste elv, Glomma. Men avstanden mellom Glomma og Rio de la Plata er stor.
I tillegg er platen innspilt i Tromsø, enda lenger fra begge elvene, men ikke langt fra fødestedet til vokalisten Nina Bendiksen, som er hovedstemmen på denne platen. I tillegg medvirker også gitaristene Matias Balado og Torbjørn Sandvik, to musikere som tydeligvis er vel bevandret innenfor denne musikken.
I følge internett, så er dette musikk som befinner seg innenfor tradisjonen fra tango, milonga, tango vals og zamba, uten at jeg kan fastslå hvor godt de gjennomfører det historiske i musikken.
Men musikken høres autentisk ut. Bendiksen synger disse sangene på en troverdig måte, og de to gitaristene har disse musikkstilene godt innenfor huden.
Jeg synes det er godt å høre at musikere i «furet værbitt» bruker tid og energi på musikk som dette. Og siden Tromsø er en by som er kjent for sin flerkulturelle tilnærming, og at man har et sterkt sør-amerikansk miljø, så er det nok både publikum og et miljø for denne musikken der oppe.
Og siden de tre gjør denne musikken såpass bra som de gjør på «Ansurdo», som er innspilt i Elverhøy kirke i Tromsø i oktober i fjor, så burde det være et stort marked for trioen flere steder enn i «hjembyen». For «Absurdo» er blitt en fin plate, som passer perfekt når man lengter etter litt flere plussgrader enn man får utdelt nå om dagen.
Jan Granlie
Nina Bendiksen (v), Matias Balado (g, arr), Torbjørn Sandvik (g, arr)