Den norske saksofonisten Martin Myhre Olsen, er en kreativ musiker. Han har gjort plate med Midtnorsk Ungdomsstorband & Young Voices, og han er å finne i siste års JazzIntro-vinnere, Megalodon Collective, som en av de viktige bidragsyterne.
Nå har han satt sammen et band med musikere fra Norge og Færøyene, hvor noen av de norske musikantene har tilhold i København. Ikke noe oppsiktsvekkende med det, kanskje, men at han også medbringer Oslo Strings i studio, gjør at vi setter et utropstegn med Myhre Olsens navn. For her har vi å gjøre med en musiker med stor musikalsk palett.
All musikken på «Modes for All Eternity» er skrevet av Myhre Olsen, og viser en komponist med «stort hode».
Det starter fint med «Kingt of Kings» og «Sappho’s Theme», før vi får den litt funky «Carla», som mer enn gjerne kunne vært komponert av Carla Bley. En fin låt hvor jeg overraskes over hvor fint strykerne inkorporeres sammen med jazzmusikerne.
Deretter følger suiten «Modes for All Eternity» i fem deler, hvor vi igjen overraskes over samspillet mellom strykere og jazzmusikere. Jeg har aldri vært av dem som liker sammenblandingen av «klassiske» instrumenter og jazz, men her synes jeg det fungerer svært godt. Her er musikken hverken skrevet for jazzmusikerne eller for de «klassiske», men mye heller en kombinasjon, hvor komponisten hele veien har hatt en idé om hvordan dette skulle bli en helhet, noe han virkelig har fått til. I siste del av suiten får vi også høre den norske trompeteren (nå København-bosatte) Erik Kimestad Pedersen, som er i ferd med å etablere seg som en mye benyttet trompeter i byen, i mange foskjellige sammensetninger, og noe av grunnen kan man høre her, hvor hans Kenny Wheeler-aktige tone gjør seg bemerket.
Etter den fine suiten starter bandet landingen med den fine «Song for All the Anettes», før de avslutter med «Cold Days, Warm Hearts».
Dette er helt klart Martin Myhre Olsens plate. Det er han som legger føringene hele veien, men de andre musikerne leverer varene på en såpass god måte at platen blir en fryd å lytte til. Hør for eksempel på pianospillet til Kjetil André Mulelid på «Carla» og i andre delen av suiten, «I Died for Beauty», og strykerarrangementene i hele suiten. Nydelig!
Platen er innspilt i København, og så får vi håpe at den ikke bare blir en plate som ikke når ut til massene, for det har den virkelig fortjent. De unge musikerne som bidrar her, er musikere vi mer enn gjerne hører oftere.
Den 21. januar spiller de på Dokkhuset Scene i Trondheim, og den 30. spiller de i Koncertkirken i København. Dere som er i Trondheim bør kjenne sin besøkelsestid, så skal jeg se om jeg får det med meg i København.
Jan Granlie
Martin Myhre Olsen (s), Kjetil André Mulelid (p), Bárður Reinert Poulsen (b), Simon Olderskog Albertsen (dr), Kaja Constance Rogers (vio), Isa Caroline Holmesland (viola), Kaja Fjellberg Pettersen (c), Erik Kimestad Pedersen (tp)