Den portugisiske bassisten João Madeira er en av de mest brukte bassister i hjemlandet. Han har vært med på en rekke utmerkede plateutgivelser, og flere av dem har vært anmeldt her på salt peanuts*, blant annet hans soloutgivelse Aqui, Dentro fra 2023.Han styrer plateselskapet 4DaRecords, et av de voksende og mest spennende plateselskapene i Portugal, og han samarbeider med mange av de mest spennende musikerne fra regionen.
Fiolinisten Carlos «Zíngaro» er en pioner innenfor den frie, europeiske improvisasjonsmusikken, men fremfor alt er han en av de mest briljante og fantasifulle improviserende musikerne i vår tid, mens Sofia Borges er en av de mest spennende, europeiske trommeslagerne og perkusjonistene akkurat nå. Hun kom i 2023 med den fine soloplaten Trips & Findings, og hun er å høre i en rekke, mer eller mindre spontane improvisasjonsprosjekter med musikere fra hele Europa.
På denne platen får vi inn i fire fritt improviserte sekvenser, innspilt i BOTA i Lisboa, den 16. mars 2023. I utgangspunktet hadde jeg problemer med å forestille meg den energiske og kreative trommeslageren og perkusjonisten Borges i samspill med en fiolinist og bassist, og særlig var jeg spent på samspillet mellom hennes og fiolinisten. Men alelrede fra start merker man at dette er tre musikere som utfyller hverandre på en utmerket måte gjennom disse fire strekkene (som har fått titlene «I», «II», «III», «IV»). Og hele vegen er dette fritt improvisert musikk som krever mye, både fra musikerne og lytterne. For dette er ikke «bakgrunnsmusikk» eller musikk man lytter til for kun å slappe av mellom slagene. Her kreves det konsentrasjon.
I slik musikk er det lett for at man «faller av lasset» og begynner å tenke på andre ting enn det som strømmer ut av høgtalerne. Det er ofte mye enklere å oppleve slike musikalske treff i konsertsituasjoner, hvor man kan følge med på kommunikasjonen, blikkene og hintene fra den enkelte musiker mens den skapes.
Men man merker raskt at dette er utmerkede musikere som møtes. Fiolinspillet til «Zíngaro» ligger tett på den mer Nord-Afrikanske og arabiske måten å spille på. Noe som merkes mest i lyden på instrumentet. Bass-spillet til Madeira er tungt og fint, med en tone i landskapet til Charlie Haden, men med adskillig mer pågående spill enn det Haden viste fram. Han bringer en rekke fine ideer til torgs, og med det løse, men samtidig «tette» trommespillet til Borges i bakgrunnen, blir dette ytterst spennende og kreativ improvisasjon og frittgående musikk som fascinerer.
Jan Granlie
Carlos «Zíngaro» (violin), João Madeira (double bass), Sofia Borges (drums, percussion)