Moldenseren Daniel Herskedal er, tydeligvis, en venn av vinteren. Det første eksemplet kom med platen Call for Winter (EDITION RECORDS) sommeren 2020, innspilt på Elgstuggi i Elgå i Femundsmarka, øst i landet og ikke langt fra Svenskegrensa. Både før og etter det har han medvirket i flere prosjekter, og i 2022 kom han med utgivelsen Out of the Fog (EDITION RECORDS), hvor han også beviser at han har sans for naturen, og ikke bare vinteren. Den nye utgivelsen er i tillegg innspilt på ei hytte han har innlosjert seg i utenfor Røros. Et område av landet han tydeligvis besøker ofte for å finne inspirasjon og ro. I tillegg er innspillingen er gjort på den kaldeste tiden på året i de traktene, fra 29. januar til 4. februar i år, i en periode hvor det sannsynligvis var best å finne på noe å gjøre innendørs.
Herskedal er en musiker og komponist som lager særegen musikk, hvor han spiller tuba og basstrompet, hvor basisen heller mot klassisk musikk, verdensmusikk og improvisert musikk/jazz. På platen gjør han alt selv, og sammen med lag på lag med tuba og basstrompet, legges det til elementer som gjør denne musikken nærmest sakral, med mye romklang og tilpassede elementer.
Og det er en fin oppfølger fra den første «vinterplaten» vi får. Herskedal er en utmerket tubaist og basstrompeter, og her lager han en fin kombinasjon, hvor det overhodet ikke er behov for andre instrumenter. Man kan selvsagt mene at en plate med tuba og basstrompet kan bli i «særeste» laget. Men det gjelder ikke her. Hele veien legger han instrumentene på hverandre, samtidig som han lager noen «strøkne» arrangementer, som gjør at dette kunne vært gjort av et større ensemble, hvor musikken hele veien gjennom er melodiøs og vakker.
Det er ingenting som tyder på at dette er vinterlig musikk. At kulden river i hytteveggene merkes overhodet ikke. Og jeg tror denne musikken hadde passet perfekt i et kirkerom, men å fremføre dette alene, uten de tekniske løsningene han her har benyttet seg av, er så godt som umulig. Men å få denne musikken fremført med flere av våre beste tubaister, ville vært en stor opplevelse. Herskedal skriver utmerkede komposisjoner, hvor en dyktig vokalist, for eksempel Arve Henriksen, kunne ha utviklet prosjektet enda mer. For flere av låtene er skrevet som sanger, og mangler egentlig bare en til å fremføre disse.
En utmerket utgivelse, fra en musiker som har vokst seg stor de senere årene, og som med denne soloutgivelsen kanskje har laget sin beste og mektigste plate til nå.
Jan Granlie
Daniel Herskedal (tuba, bass trumpet, electronics, keyboards)