Jeg traff saksofonisten Enzo Favata første gang på jazzfestival på Svalbard for mange år siden. Han var ikke der for å spille, men var gjest på festivalen, invitert av Nordnorsk jazzsenter. Senere har han invitert meg til sin festival Musica sulle Bocche Festival, i Santa Teresa Gallura på Sardinia, hvor jeg har vært en rekke ganger.
Hans musikk tar utgangspunkt i de eldgamle musikalske røttene fra hans hjemsted, blandet med jazz, Latin-amerikansk musikk, afrikanske musikk og samtidsmusikk. Han er blant de mest aktive og kjente sardinske musikerne på den internasjonale jazzscenen, er en allsidig artist som liker å undersøke lydenes univers til fulle.
Hans kunstneriske reise brakte har tatt han gjennom eksperimentering av ulike musikalske språk, kombinasjonen av moderne og arkaiske ingredienser og utforskning av ulike musikk-kulturer. Han spiller sopran-, sopranino- og tenorsaksofon, bassklarinett og etniske treblåseinstrumenter, spesielt de som er karakteristiske for den sardinske tradisjonen. Han bruker også live elektronikk sammen med akustiske instrumenter.
Hans startet sin musikalske karriere i 1983, da han bestemte seg for å studere sardinsk. Basert på disse tradisjonene og andre påvirkninger, som den søramerikanske, utviklet han en original stil. Han har spilt over det meste av verden, og sist vi hørte han var på årets Moldejazz, hvor han medvirket i hyllesten til Paolo Vinaccia. Han har spilt med musikere som Dino Saluzzi, Mulatu Astatke, Trilok Gurtu, Enrico Rava, Art Ensemble of Chicago, Omar Sosa, Django Bates, Miroslav Vitous, Dave Liebman, Anja Lechner, Lester Bowie, og en rekke andre musikere.
På denne første platen han utgir på norske Losen Records, samarbeider han med vokalisten Luciana Elizando, som også spiller viola da gamba, gitaristen og bassisten Marcello Peghin. I tillegg medvirker fiolinisten Anaïs Drago på avslutningssporet. Selv spiller Favata, på denne utgivelsen, sopransaksofon, bassklarinett, chalumeau (et enkeltrørs treblåseinstrument fra senbarokken og tidlig klassisk epoke, og forgjengeren til dagens klarinett), synthesizer og samples
Favata er en saksofonist jeg tror du kan putte inn i hvilket som helst musikalsk prosjekt, og han leverer solide bidrag.
Med dette nye prosjektet vender Favata tilbake til sin store lidenskap for hellig musikk. Luciana Elizondos stemme kommer fra den dype barokkperioden, og hun er i stand til å fremkalle landskap malt av de flamske mesterne på 1500-tallet, takket være hennes store kunnskap om repertoaret, som gjør henne til en ettertraktet vokalist i mange musikkensembler i Europa som spiller «gammelmusikk».
Gitaristen Marcello Peghins spill vekker minner fra tidligere tider, i tillegg til at han henter inspirasjon fra rockemusikken fra 1970-tallet.
I presseteksten sier man at «musikken er ment som hypnotiske mantraer, i en fusjon mellom det akustiske og det elektroniske», og de har tatt utgangspunkt i og latt seg inspirere av tekster og melodier fra 15- og 1600-tallet, men arrangert musikken til et dagsaktuelt lydbilde.
Og det er en vakker plate de har kommet med. Favata har skrevet og arrangert komposisjoner til tekster fra Framkrike, Argentina og til og med Sverige (avslutningssporet, som skal være gjort av Jan Johansson, men som jeg mener er gjort av den islandske, klassiske komponisten Jóhann Jóhansson). Favata har latt seg inspirere av besøk han har gjort i en rekke land, med det religiøse og hellige som bakteppe. Og det er vel aldri noen tvil om at Jan Garbarek har vært en viktig inspirasjonskilde for Favata i måten han denne gangen spiller sopransaksofon. Særlig merker vi det i fjerdesporet, «Sailors and wales», som er inspirert av Nordsjøens legender.
Dette er blitt en neddempet og, ikke minst, vakker utgivelse, hvor Enzo Favata har med seg det absolutt perfekte «hold» av musikere for å skape den musikken han vil. Og vokalen til Luciana Elizando minner ikke så rent lite om noen av de beste, kvinnelige vokalistene innenfor den eldre musikken og folkemusikken fra de britiske øyer.
Jan Granlie
Enzo Favata (soprano saxophone, bass clarinet, chalumeau, synthesizer, samples, field recordings), Luciana Elizondo (vocals, viola da gamba), Marcello Peghin (el. guitar, el. bass), Anaïs Drago (violin)