Mange år før hun startet musikkutdannelsen skrev vokalisten Nina Baun egne sanger. Dette skjedde gjerne mens hun satt bak på sykkelen til sin bror, Søren, eller faren hjem fra barnehage og skole. Både broren og faren er musikere, men de la ikke så mye merke til hva Nina holdt på med der bak, der hun sang om lekene sine, kjøledyr og venner.
Da hun var 11 begynte hun må ta sangundervisning, og viste raskt at hun hadde et talent. Men det var først da han tok fire-årig grunnkurs i musikk (MGK), at hun møtte en verden, hvor man tok musikken på dødelig alvor. Og det var først da hun bestemte seg for å bli musiker. Hun startet på Musikkonservatoriet, og startet bandet Nina Baun & GUMA. Dette bandet varte noen år, og etter å ha forlatt konservatoriet, bestemte hun seg for å utfordre seg selv i andre konstellasjoner.
Hun var 28 år, og begynte å etablere seg på den danske jazz- og crossoverscenen. Hun spilte med dyktige folk som Django Bates, Thomas Fonnesbæk, Jacob Christoffersen og Jørgen Emborg.
På sin nyeste skjæring samarbeider hun med Frederick Menzies (ts, ss, cl, mar), Jacob Christoffersen (p, würlitzer, org), Thomas Fonnesbæk (b), og RJ Miller (trommer). I tillegg har hun med gjestene Victor Dybbro (perc), Nina Aagaard Sibbesen (v) og brører Søren Baun (v) på noe av stoffet.
All musikken på platen er laget av Baun, og spriker en del i stilarter, selv om mesteparten ligger og vaker i grenselandet mellom jazz og popjazz. Hun skriver fine låter og tekster, og det meste ligger i et ballade/medium tempo.
Jeg synes Baun med «Human» har laget et fint album. Hun har med noen av Danmarks dyktigste og mest lyttende musikere, Hennes stemme passer perfekt inn i den musikken hun lager, og hun befinner seg for det meste i et naturlig stemmeleie som passer henne godt. Innimellom kan hun minne litt om salige Radka Toneff, men uten å nå helt opp på Toneffs nivå.
Og det låter behagelig hele veien gjennom. Hør for eksempel på den fine balladen «Older than I». Musikerne følger henne akkurat dit hun vil, og med såpass dyktig tonefølge, så blir det nesten bra, uansett. Hør bare på bass-spillet til Fonnesbæk, som er helt på NHØP-nivå.
Ei fin plate å nyte i late vår- og sommerkvelder.
Jan Granlie
Nina Baun (v, kalimba), Frederick Menzies (ts, ss, cl, mar), Jacob Christoffersen (p, würlitzer, org), Thomas Fonnesbæk (b), RJ Miller (dr)