Etter lengre tids arbeid med en opera, og med planlagte bøker, savnet Laurie Anderson det å være på turné, det å spille live musikk for et publikum. Tidlig i 2023 spurte hun derfor gutta i det New York-baserte jazzbandet Sexmob om de hadde lyst til å være med på en turné: «I said to these guys, — Do you want to go out, do a little tour, some old songs, … and improv stuff? And they, — Yeah, why not?».
I juni 2023 turnerte Laurie Anderson og Sexmob i Europa med prosjektet de kalte Let X = X etter låta med dette navnet fra syklusen United States og albumet Big Science. Laurie Anderson framfører vokal, og behandler keyboards, fiolin og elektronisk bearbeiding. Hun understøttes av kvintetten Sexmob, som består av Steven Bernstein på ventil- og sleidetrumpet, Briggan Krauss på saksofon og gitar, Tony Scherr på bass, Doug Wieselman på treblås og gitar, og Kenny Wollesen på trommer.
De spilte blant annet ved musikkfestivalen i Ravenna 7. juni, i Amsterdam 8. juni, i Barbican Hall i London 11. juni og på Theater des Westens i Berlin 19. juni. 17. juni spilte de på Rockefeller i Oslo, etter konserter i Malmö (15. juni) og Göteborg (16. juni), mens de to dager etter London-konserten spilte Magyar Zene Háza — det ungarske musikkens hus — i Budapest.
Fra konserten Musikkens Hus i Budapest 13. juni 2023 kan du her se og høre de tre første numrene på sett-lista på turneen, «From the Air» (00:00-05:37), deretter en tekst som synes å videreutvikle «The Language of the Future», og som glir over i «Another Day in America» (05:49-10:05). Dette er etterfulgt av «Let X = X» (10:05-14:02) som går over i «It Tango» (14:03-16:24). Den første og de to siste låtene er fra albumet Big Science fra 1982, mens «Another Day in America» er fra 2010-albumet Homeland. «The Language of the Future» er som musikken på Big Science hentet fra Laurie Andersons monumentale syklus United States I-IV.
Her kan du se og høre første del av konserten Laurie Anderson og Sexmob holdt i Musikkens Hus i Budapest 13. juni 2023.
Men jeg lovte deg mer Laurie Anderson og Sexmob. Her følger et intervju hun gjorde med Musikkens hus før konserten 13. juni.
Rosinen i pølsa kommer til slutt: Her kan du høre et opptak med hele konserten ved musikkfestivalen i Ravenna 7. juni 2023 i programserien Battiti på italienske RAI Radio 3. Programmet ble sendt 2. januar i år, så programmet innledes med at Pino Saulo ønsker godt nyttår.
Laurie Anderson og Sexmob med Let X = X, Ravenna Festival 2023, Palazzo Mauro De André, Ravenna, onsdag 7. juni 2023, kl. 21:3. Settlista er
From the Air
The Language of the Future
Let X = X
It Tango
Scream in the honor of Yoko Ono
O, Superman
Get on the Good Foot
Gravity’s Angel
Ramon
Walk the Dog
Advice for Suicidal Students
Junior Dad
The Lake
It’s Not the Bullet that Kills You – It’s the Hole (For Chris Burden)
Only an Expert
From the Air (Endless Nights Variation)
Hør konserten her:
Bonus
I begynnelsen av konserten — etter at de har framført «It Tango» snakker Laurie Anderson blant annet om Yoko Onos tilsvar da Ono etter presidentvalget i november 2016 ble bedt om å kommentere resultatet offentlig. Yoko Onos svar var et tre minutters skrik! Laurie Anderson forteller så at dette ikke var et pyntelig, selvhøytidlig kunstskrik, det var et inderlig skrik som Anderson beskriver som: «A bloody murder death scream, from Hell»!
Deretter ba hun publikum om å tenke på krigen i Uraina, folkemordene som skjer i verden, klimakollaps, at Kanada på den tiden sto i lys lue, et smeltende Arktis. «Or you could just think about how messed up your life is … at this moment». Og så skrike det ut. Skrik sammen om tilstanden i verden.
Anderson et al. målte lydstyrken på disse skrikene i alle konsertene på turneen. I etterkant av turneen la Laurie Anderson ut resultatene av disse målingene på sin nettside, samtidig som hun gratulerte Göteborg-publikummet som det mest støyskrikende publikum. I fallende lydstyrke var resultatet fra konsertene på Europa-turneen følgende:
1. Göteborg, 16. juni, 112 dB
2. Budapest, 13. juni, 109 dB
3. London, 11. juni, 107 dB
4. Amsterdam, 8. juni, 105 dB
5. Berlin, 19. juni og Ljubljana 5. juni, 104 dB
7. Barcelona, 3. juni, 103 dB
8. Malmö, 15. juni og Oslo, 17. juni, 102 dB
10. Ravenna, 7. juni, 100 dB
11. Madrid, 10. juni, 97 dB
Göteborg-publikummet leverte altså en energioverføring med sitt skrik med et lydtrykk som var nesten fire ganger større enn det stilleste publikummet, i Madrid. Det göteborgske lydtrykket var dessuten også over tre ganger sterkere enn lydtrykket fra publikum i Oslo og Malmö!
Nyt det! Og skrik for verden!
Tekst: Johan Hauknes