Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

A Love Supreme live i Seattle oktober 1965

Så er det endelig klart:

8. oktober 2021 slippes et live-opptak av John Coltranes «A Love Supreme» gjort i the Penthouse i Seattle 2. oktober 1965 på Impulse! Opptaket er gjort på siste dag av et ukeslangt opphold i Seattle-klubben, et opphold som tidligere har gitt oss omtrent 140 minutter med utgitt og vidunderlig musikk fra torsdag 30. september, to kvelder tidligere. I tillegg kommer i alt omtrent 80 minutter med musikk fra den samme torsdagskvelden som er uutgitt, men som sirkulerer der ute. Albumet «Live in Seattle» er et must i samlingen for enhver med interesse for Coltranes musikk.

Mens de presenterte all denne musikken var bandet til Coltrane i rask endring, samtidig som musikken hans var i stor utvikling. Noen måneder tidligere hadde Coltrane spilt inn det store verket «Ascension» med et stort band. Tre uker før oppholdet ved the Penthouse, 2. september, spilte hans klassiske kvartett inn den første, forsøksvise versjon av Coltranes nye suite, «Meditations», før de dro til Indianapolis. Her spilte de som kvartett i en drøy uke. Dette var siste gangen Coltrane klassiske kvartett sto fram som en enhet og hovedplattform for framføring av Coltrane musikk.

Etter dette dro bandet til San Francisco, der de skulle spille i nesten to uker på Jazz Workshop. Mens de spilte der satt Pharaoh Sanders og Donald Garrett inne med bandet flere dager, og ved avslutningen av perioden var de to tatt opp i bandet. Det sies det skal finnes en «audience tape» fra september 1965 med kvartetten og en trommeslager nr. to, men det er foreløpig ingen uavhengige bekreftelser på at den finnes, om den er fra the Jazz Workshop og hva opptaket eventuelt innholder.

Mens de var i San Francisco, tok Coltrane kvartetten i studioet til Coast Recorders den 22. september, og tok opp en av satsene, «Joy», fra suiten «Meditations». Dette opptaket ble først gitt ut av Alice Coltrane på albumet «Infinity» i 1972, med overdubbing av seg selv og bassist Charlie Haden.

Mandag 27. september 1965 dro det som nå var blitt en sekstett, den klassiske kvartetten med de to nye medlemmene, til Seattle, der Coltrane hadde sikret kontrakt for en uke med kvartetten. I løpet av uka de spilte der spilte også Joe Brazil og Carlos Ward med bandet.

Den nestsiste dagen i Seattle, tok Coltrane bandet — nå en oktett, med Joe Brazil, samt en perkusjonist som ikke er identifisert, i tillegg til sekstetten — med seg til Camelot Sound Studios i Lynnwood, rett utenfor Seattle. Denne dagen tok de opp det som i alt er omtrent 30 minutter med musikk som ble gitt ut på albumet «Om» tidlig i 1968. Her leser Coltrane fra det hinduistiske eposet Bhagavad Gita, Guds sang.

Dagen etter, lørdag 2. oktober 1965, spilte de altså — som en av de ytterst få gangene — Coltranes suite «A Love Supreme» live. Det er bare én annen gang at det er kjent de spilte suiten i sin helhet, i Antibes i slutten av juni 1965. Ellers er det kjent at de spilte deler av suiten et fåtall ganger. Opptaket fra festivalen i Juan-les-Pains og Antibes, fikk offisiell utgivelse som del av DeLuxe-utgivelsen av «A Love Supreme» for snart tjue år siden. Men nå har et opptak som ble gjort av Joe Brazil denne lørdagskvelden kommet for dagen, med et band som omfatter den klassiske kvartetten, Pharoah Sanders, Donald Garrett og Carlos Ward.

Snaut to uker etter konsertene i Seattle, var Coltrane i studio igjen, denne gangen med en oktett og spilte inn blant annet «Kulu Se Mama». Bare dager seinere ble John og Alice Coltrane, nee McLeod, gift i Cuidad Juarez. I november var Coltrane tilbake i New York, og den 23. november spilte han inn den endelige versjonen av «Meditations», med et ensemble med kvartetten — med McCoy Tyner, Jimmy Garrison og Elvin Jones — supplert med Phaorah Sanders og Rashied Ali.

Midt oppe i denne perioden spilte Coltrane sin suite fra desember 1964 for et publikum. Det er vanskelig ikke å tenke at dette som del av en større plan om musikalsk utvikling. Hvordan var det Pharoah Sanders sa det? «the Creator has a Master Plan»!

Her kan du høre opptaket av siste sats, «Psalm» fra kvelden i the Penthouse, lørdag 2. oktober 1965:

Men du lytter, kan du lese mer om opptaket og historien rundt det i NPRs utmerkede nyhetsartikkel.