Så er vi i ferd med å legge det triste året 2022 bak oss. Det har vært et kriseår med krig i Ukraina, stigende renter, økte priser på det meste, og det ser ikke altfor lyst ut for 2023 heller. Men musikerne og konsertarrangørene har levert gjennom året. Og etter en altfor lang periode med pandemi, var det pur lykke da konsertstedene åpnet igjen, og musikerne, som var noen av de som ble verst utsatt av pandemien, igjen fikk lov til å spille for et musikkhungrig publikum igjen.
Og salt peanuts* sine medarbeidere kunne igjen begynne å gå på konserter igjen. Og selv om pandemien og krigen ikke hadde ødelagt helt for utgivelsesfrekvensen av musikk, var det deilig og igjen kunne gå på sitt stemsted og igjen høre spennende, vakker, proviserende og deilig musikk.
Og her følger årsmeldingen fra våre faste medarbeidere, over hva som skilte seg ekstra positivt ut i 2022 på musikkfronten:
EYAL HAREUVENI:
Årets plater:
RUBEN MACHTELINCKYX + ARVE HENRIKSEN – A Short Story (Aspen Edities)
Intimate, unassuming and simply beautiful
KOBE VAN CAUWNBERGHE – Ghost Trance Septet plays Anthony Braxton (el NEGOCITO)
Masterful reworking of the great master’s compositions
GORDON GRDINA’S HARAM – Night’s Quietest Hour (AttaBoyGirl)
Free jazz meets Arabic music and intensified by the one and only Marc Ribot
TORBEN SNEKKESTAD / SØREN KJÆRGAARD – Another Way of the Heart (Trost)
Deep, meditative and inspiring
GAMMELSÆTER & MARHAUG – Higgs Boson (Ideologic Organ)
An otherworldly, immersive listening experience
RENÉ LUSSIER – Au diable vert (ReR Megacorp/Circum Disc)
The ever inventive Lussier will make you smile
MATS GUSTAFSSON & NY ENSEMBLE – Hidros 8 – Heal (Trost)
Another phase in Gustafsson’s struggle to make our planet free of stupidity
PAAL NILSSEN-LOVE CIRCUS – Pairs of Three (PNL)
New band, a great band, and a great debut album
GERRY HEMMINGWAY – Afterlife (Auricle)
He is also a great singer-songwriter
SATOKO FUJII – Hyaku: One Hundred Dreams (Libra)
Her 100th album, with an all-star band
Årets konserter:
اسم [ISM] (Pat Thomas/Joel Grip/Antonin Gerbal], Celeste, Vienna, Austria, 3.11.22
SPUNK, Unlimited Music Festival, Wels, Austria, 6.11.22
DAVID MURRAY TRIO, Tel Aviv Museum/Levontin 7, Tel Aviv, Israel, 21.7.22
THUMBSCREW (Mary Halvorson/Michael Formanek/Tomas Fujiwara), Levontin 7, Tel Aviv, Israel, 12.7.22
MARC RIBOT CERAMIC DOG, Alter Schlachthof Wels, Austria, 27.4.22
LARS MOSSEFINN:
Årets plater:
GARD NILSSEN ACOUSTIC UNITY – Elastic Wave (ECM)
Makelaus trio. Plata er ein sann svir frå første til siste kutt.
INGER HANNISDAL – North South East West (OK World)
Oppsiktsvekkjande debut. Skreddarsydd band løfter låtane til Hannisdal.
JON BALKE SIWAN – Hafla (ECM)
Ein kan også nyta musikken i augneblinken – gløyma dei historiske referansane, diktanalysen og den koronakrevjande innspelingsprosessen og berre la seg føra med i straumen av pulserande rytmikk, dramatiske, konstrasterande og smektande strykarklangar som omsluttar den fantastiske røysta til Boutchebak eller spelet til Turkan, men her er mykje som ventar på ein lyttar som gidd å grava litt.
SIGURD HOLE – Roraima (Elvesang)
Ingen lagar CD-ar som Sigurd Hole. Då er det ikkje berre tale om musikken. Både den doble Lys/mørke frå 2020 og årets Roraima inneheld på kvart sitt vis ikkje berre spanande musikk, men omslaga er så til minste detalj gjennomarbeidd og gjev platene ein tilleggsdimensjon som ein saknar hjå det store fleirtalet av utgjevingar.
SUSANNA – Elevation (Susanna Sonata)
Med Elevation kjem Susanna tettare på Baudelaire enn ho gjorde aleine med pianoet i 2020. Med god hjelp frå Dora og Stjern byr ho på nye perspektiv på deler av eit verk som er aktuelt 165 år etter.
BJARTE EIKE & BAROKKSOLISTENE – The Playhouse Sessions (Rubicon)
Faktum er at The Playhouse Sessions demonstrerer eit nærast telepatisk samspel med ein knivskarp presisjon ein rytmisk snert som er makelaus. Drama og historieforteljing er kopla med dei varaste og vemodigaste visene. Alt saman ledig framført i ein stram og gjennomtenkt regi.
AVA MENDOZA – New Spells (Relative Pitch Records)
Mendoza er ikkje berre ein virtuos gitarist, men ho har fullstendig kontroll på effektboksar og pedalar og brukar dette på utsøkt vis til å skapa eit orkestralt univers. Høgdepunktet er hennar eigen komposisjon «New Ghosts». Her nyttar ho heile paletten og syner seg som ein framifrå historieforteljar.
EVA BJERGE HAUGEN – Stille grender (Grappa)
Ho har utvikla til det perfekte ein heilt særeigen fraseringskunst som stel det meste av merksemda.
JULIA HÜLSMANN QUARTET – The Next Door (ECM)
Lyttande samspel. Spanande tolkingar av tolv særmerkte komposisjonar.
MONA KROGSTAD – Virgo Sun (Øra fonogram)
Overtydande debut. Komponisten Krogstad overraskar stort.
Årets konsertar:
BOBO STENSON TRIO, Bystyresalen (Sildajazz), 12. august
Det er ikkje ofte det skjer, men ekstranummeret blei faktisk det ultimate høgdepunktet. Ein latininspirert låt trigga både Stenson og Jormin til solistiske høgder, og låten vart mykje lenger enn ekstranummer brukar å vera!
BENEDICTE MAURSETH, Nain (Osafestivalen), 29. oktober
Det er sjeldan å sjå og høyra at alle delane i eit slik prosjekt dreg så eintydig i lag, men i sentrum står Benedicte Maurseth og gjennomfører ein kraftprøve utan eit einaste feil- eller kvileskjer.
ODVEIG KLYVE OG NILS PETTER MOLVÆR, Elvatun (Poesifestivalen), 11. september
Med skildringa av radarparet Manuel Francisco dos Santos og Edson Arantes do Nascimento, betre kjende som Garrincha og Pele, overskrid Klyve fotballmytologien og syner fram ljoset og mørkret – Pele som fekk ein evig plass i sola og Garrincha som oppsøkte mørkret og døydde 49 år gamal av skrumplever i alkoholkoma.
ANTONELLO SALIS, GAVINO MURGIA, PAOLO ANGELI OG HAMID DRAKE, Teatro Sociale (Bergamo Jazzfestival), 20. mars
Det blei ei oppvising av improvisasjon og musikalske innfall trygt ramma inn av ein vennleg, men bestemt Hamid Drake. Sardisk overtonesong, frijazz og Salis svinsande som ein bordercollie mellom trekkspel, synth og piano.
CRAIG TABORN, Spor 5 (Maijazz), 7. mai
Pianospelet til Taborn tek opp i seg det meste frå jazzsoga. Han inkorporerer stride-teknikk, Monks kantete rytmikk, Cecil Taylors kraftfulle og virtuose angrep på tangentane og Paul Bleys lyriske stil. Alt blir servert påført Taborns eige bumerke.
JOHAN HAUKNES:
Årets plater:
TEAM HEGDAL – Vol. 5, Particular Recordings
Er det noe rart vi blir i godt humør? Nå kan vi endelig la musikken spille også for våre ytre ører, «Vol 5» er her!
COME SHINE – Coming Home, Jazzland LP og CD
Om du skal velge ut årets utgivelse, så stiller disse to, sammen og hver for seg, sterkt i konkurransen om topplasseringen.
ARILD ANDERSEN – Affirmation, ECM
Julegaven til den som har alt!
GARD NILSSEN ACOUSTIC UNITY – Elastic Wave, ECM
Kort og godt: Ei strålende skive!
JON PÅL INDERBERG TRIO – Radio fra Ura, ARC Recordings
Årets øde-øy plate!
CHARLES MINGUS – The Lost Album from Ronnie Scott’s, Resonance Records
Mingus! Mingus! Mingus!
MYRA MELFORD – For the Love of Fire and Water, Rogue Art
Mesterlig, spennende, kreativt og uhyre vakkert!
KOMA SAXO WITH SOFIA JERNBERG – Koma West, We Jazz
Alt for kort!
WADADA LEO SMITH, The Emerald duets, TUM RECORDS
Vanskelig å overgå.
CHARLES LLOYD, Trio of Trios, Blue Note
Tre ganger tre hurra!
Årets konserter:
MYRA MELFORD’S FIRE & WATER QUARTET, Nasjonal jazzscene, Oslo, fredag 29. april 2022
Dette er Johann Sebastian Bach for det 21. århundret … eller kanskje for det 22.! Det er musikalsk finfølelse, sterk kommunikasjon og eksellent fingerspissfølelse som kjennetegner musikken.
Dette er hæ-ærn’t så flott! Når så store navn setter seg stevne på Nasjonal jazzscene, burde det vært stinn brakke! Mesterlig, spennende, kreativt og usigelig vakkert!
PETER BRÖTZMANN [SOLO], Kongsberg jazzfestival 2022, Kunstnerlåven, torsdag 7. juli 2022
Brötzmann viser i Kunstnerlåven at han fortsatt har evnen til å skape kunst av sine musikalske ideer. Pusten kan være redusert, men den mannen er fortsatt sprengfull av musikk, og av evne til å kommunisere musikalsk.
RÅTASSAR REUNIS, Øykjelykkjesætra, fredag 5. august 2022
En uforglemmelig opplevelse av et stjernelag i en kvartett som frister stort til meropplevelser. Måtte langt flere få muligheten til å oppleve den unike stemningen rundt en konsert med stjernemusikere på scenen.
JASON MORAN [SOLO], Oslojazz 2022, Monumentalsalen, MUNCH, onsdag 17. august 2022
En heftig og monumental oppvisning av Jason Moran i Monumentalsalen.
GARD NILSSEN’S SUPERSONIC ORCHESTRA, Nasjonal jazzscene, Oslo, lørdag 24. september 2022
Om du ikke går fra en konsert med Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra med et bredt smil om munnen, så er du laget av granitt. På oss andre blir smilet bare breiere og breiere. Vi priser oss lykkelige for at vi er i live så vi kan oppleve dette, alt mens ansiktsmuskulaturen uten anstrengelse strekker seg mer og mer.
JAN GRANLIE:
Årets plater:
HEDVIG MOLLESTAD & TRONDHEIM JAZZ ORCHESTRA – Maternity Beat,
RUNE GRAMMOFON
BERIT OPHEIM / SIGBJØRN APELAND – Velsigna er dagen, NYE NOR
Vakkert! Vakkert! Vakkert!
PAAL NILSSEN-LOVE CIRCUS – Pairs of Three, PNL RECORDS
«Bråkebøtta» sitt nye band fungerer som ei kule!
WILLIAM PARKER – Universal Tonality, CENTERING RECORDS
Dette er blitt en av årets absolutt beste, mest spennende og kreative plateinnspillinger. Og ingen skulle trodd at innspillingen ble gjort i 2002, hadde det ikke vært for at vi visste at flere av de sentrale musikerne ikke lenger er med oss. Men jeg er sikker på at de sitter og smiler over resultatet mens de venter på neste «jam session» i det hinsidige.
JAMES BRANDON LEWIS QUARTET – MSM molecular systematic music – live, INTAKT RECORDS
En skikkelig godbit for Coltrane-følgerne oppdatert til vår tid, men hvor røttene er solid plantet. Pur glede fra start til mål!
JEPPE ZEEBERG – Conventional, EGEN UTGIVELSE
Danmarks mest kreative musiker i fri utfoldelse!
MYRA MELFORD -, For The Love of Fire and Water, ROGUE ART
Med platen «For The Love Of Fire And Water» har Myra Melford fått med seg et knippe utmerkede, yngre musikere og sammen har de laget noe av det mest spennende som har kommet på plate hittil i år. Mesterlig, spennende, kreativt og uhyre vakkert!
TONE OF VOICE ORCHESTRA – Tone Of Voice Orchestra, STUNT RECORDS
Årets danske vokalplate!
PLOP & JUNNU – Plop & Junnu, FIASKO RECORDS
PLOP har med denne innspillingen lagt nye alen til sin historie (kan man si det?), og sammen med maestro Junnu (Juhani Aaltonen), har de laget en praktfull plate som bør skaffe de fire innpass på enhver jazzfestival med respekt for seg selv det kommende året.
CRUSH STRING COLLECTIVE – Aeriform, BARKHAUSEN RECORDS
Dette er et ensemble og musikere jeg vil savne etter at jeg har flyttet fra København og tilbake til Norge. Men hvis de dukker opp i nærheten, setter jeg meg gjerne på en buss eller tog, for å få med meg en konsert med de seks. For dette er musikk som gjør noe med deg som lytter, og som ikke forlater kropp og sjel med det første.
Årets konserter:
KOMA SAXO, Studion, (Umeå Jazz Festival), 29. oktober
Selveste avslutningskonserten for dette stjernebandet. Og første gang jeg hørte dem på konsert. Energi og strålende spill fra start til mål!
VADIM NESELOVSKI, Odesa Suite, Bergen jazzforum, 14. oktober
En fantastisk konsert, som hyllet Odesa på en strålende måte, slik byen var før Putin og gjengen gikk inn og bombet deler av byen.
AVANT JOIK (MAJA SOLVEIG KJELSTRUP RATKJE, KATARINE BARRUK OG MATTI AIKIO), Festiviteten (Punkt Festival), 2. september.
Joik, elektronikk og utsøkt naturfilm som gjorde alle enda mer bevisste på det umedalske språket, som er i ferd med å dø ut.
HAMID DRAKE: IN THE SPIRIT OF ALICE COLTRANE – Sentralen, (Oslo jazzfestival) 20. august.
En himmelsk hyllest til Alice Coltrane som satt som ei kule i mellomgulvet, og som minnet oss også om John Coltrane og, ikke minst, Don Cherry.
ANTHONY BRAXTON (MED SUSANA SANTOS SILVA OG ADAM MATLOCK), Munch, (Oslo jazzfestival), 19. august.
Snart den eneste som er igjen fra frijazzens barndom i nydelig samspill med den polske trompeteren Susana Santos Silva og den amerikanske accordeonisten Adam Matlock.
BOBO STENSON TRIO, Bystyresalen (Sildajazz), 12. august.
Vakrere enn dette blir det ikkje – og dette er grunnen til at vi holder på med gratisarbeid for jazzen og den sterke musikken.