Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

Blow Out i Oslo 21.-24. august

For femtende gang er det duket for fire dager med improvisert musikk, fri jazz og andre beslekta uttrykk når Blow Out flytter inn på Mir på Grünerløkka for å lage festival. Med festivalpass får man med seg alle 17 konsertene uten å måtte stresse med hverken tids – og stedslogistikk eller værmelding. Her er det bare å finne seg en stol, eller et flysete, lene seg tilbake, eller forover, og la musikken ta over.  Årets program er satt sammen av musikerne Ståle Liavik Solberg, Magnus Nergaard, Amalie Dahl, Henriette Eilertsen og Jonas Cambien, samt Konsertforeningas produsent Tine Hvidsten, og som vanlig består programmet av et sirlig sammensydd lappeteppe av kjente og ukjente enheter og størrelser.

Rollen som årets levende legende fylles av bassist Barry Guy, som åpner festivalen på onsdag i samspill med norske Torben Snekkestad og spanske Agusti Fernandez, i en trio som har sitt utspring i Barry Guy New Orchestra. Den britiske bassisten har stått øverst på bookingblokka en stund nå, og gleden var stor da det endelig gikk i boks: «Barry Guy var der da alt startet i London på 60-tallet og han er minst like mye her nå. Med stålpinner mellom strengene og et herlig glis viser han hvem som er sjefen hver gang han går på scenen» sier Ståle Liavik Solberg.

Når Barry Guy først tar turen blir det selvfølgelig også et solosett, og det skjer på fredagen. Etter han, er det dags for gjenforeningen av den toneangivende norske gruppa Close Erase, bestående av kjenningene Christian Wallumrød, Ingebrigt Håker Flaten og Per Oddvar Johansen, som alle i tillegg til sine hovedinstrument skal traktere myriade elektriske greier.  De spilte sin foreløpig siste konsert i 2009, så dette bør regnes som litt av et skup.

Blow Out-festivalen skal dog ikke bare se bakover, dette er tross alt en festival hvor ny musikk skapes. Avslutningsvis på onsdagen får vi høre KRISE, bestående av bandleder Kristian Enkerud Lien, årets godgutt Emil Bø, fremtiden i norsk synth, Anna Ueland og trommeslager Bjørn André Syverinsen. De spiller en slags egenarta skakk, men behersket krautrock som kan sjekkes ut på debutplata Svartsymra som kom ut i fjor. Tangent, tromme og – elektronikkduoen Why Kai, med Kai Von Der Lippe, Elias Tafjord, og for anledningen, Henriette Eilertsen på frekk jazzfløyte, skal sørge for at det går an å danse under festivalens avslutningskonsert, mens vokalist og OJKOS-medlem Andrea Giordano gjør et av festivalens to mini-sett i kjelleren på lørdagen.

Enda yngre er Ungdommens improorkester, som under ledelse av Henriette Eilertsen også skal til pers, som seg hør og bør på landets fremste improfokuserte festival. Musiker og bookingansvarlig Ståle Liavik Solberg er naturligvis glad for at ungdommen har lyst å spille impro: «For tredje år på rad skal Ungdommens impro-orkester spille, og etter fantastiske konserter med henholdsvis Fred Lonberg-Holm og Lemur de foregående årene gleder jeg med veldig til å høre hvordan det blir med Isabelle Duthoit (bildet). Hun er en helt særegen klarinettist og vokalist, og ved å være lun, raus og full av flammer (med andre ord: fransk) tror jeg hun vil lede ungdommene til nye høyder». Solberg selv møter Duthoit på torsdagen, sammen med sin nye makker, gitarist Håvard Skaset, i det nye relativt nye bandet Truck Rurâl, som sammen røsker i den noe upløyde marken «impro-blues-folk».

Blow Out er i hovedsak en musikerdrevet festival og nettopp derfor er det ikke unaturlig at medlemmene i programgruppa også dukker opp på scenen. På lørdag møter den franske (enda én!) saksofonisten Sakina Abdou den norske krafttrioen Emmeluth / Nergaard/ Andersen, som et resultat av at bassist Magnus Nergaard møtte Abdou på turné i Canada og fikk kick. Av andre mer eller mindre ubeskrevet blad i norsk sammenheng kan festivalen skilte med Gesír, en fransk trio med den besnærende besetningen orgel / sekkepipe / slagverk, den mexicansk-nederlandske fiolinisten Mariam Den Boer Salmon og bassistsolist Otto Willberg, som ga ut den underfundige plata The Leisure Principle i fjor. Med andre ord, du hører dem på Blow Out først.

En siste anbefaling fra programgruppa kommer fra Amalie Dahl, og gjelder saksofon-kollega Christine Abdelnour, som spiller et sett solo og et sett i duo med The Ex-gitarist Andy Moor. «En helt fantastisk saksofonist, som jeg har ventet lenge på å kunne høre live!». Amalie er ikke alene om å glede seg til dette, det går gjetord om solokonsertene til Abdelnour og hvilke lyder hun greier å få ut av altsaksofonen. I tillegg får du Rhodri Davies på harpe, ikke én, men to ganger, stjernelaget Sophie Agnel, Joke Lanz og Michael Vatcher og den ferske internasjonale trioen Nils Vermeulen, Heidi Kvelvane og Tollef Østvang.

Blow Out-festivalen går av stabelen 21.-24. august på Café Mir.

Billetter: https://konsertforeninga.ticketco.events/no/nb

(Pressemelding fra Blow Out)
(Foto: Kjetil Tangegn)