Konserter

Koronafri sone – endelig!

KONCERTKIRKEN, KØBENHAVN, 9. JUNI 2020: Så åpnet man igjen for et begrenset publikum på et par klubbscener i København. I JazzCup var det konsert med pianisten Frans Bak, mens man i Koncertkirken på Blågaards Plass på Nørrebro, inviterte til tre konserter for den nette sum av kr. 50,- inkl. den nye debutplaten med trioen The Moms.

Men det startet med solo piano. Margaux Oswald kommer fra Sveits, men er nå basert i København. Hun studerer ved Rytmisk Musikkonservatorium. Hun fremførte to av sine seneste verker, og vi fikk en deilig reise inn i hennes musikalske verden, som strakk seg fra det minimalistiske til det ekspressive. De to stykkene hun serverte, hadde en logisk utvikling, hvor det startet stille og rolig, før det vokste og vokste, og vi fikk flere gode bevis på at dette er en pianist som kan sitt piano.

Ofte, i slike settinger, møter vi musikere som gjerne tilsetter pianospiller flere elementer, som gjerne foregår og befinner seg inne i pianoet, men ikke det hos Oswald. Her brukte hun kun tangentene og med de ga de oss mange fine elementer som både minnet om nyere, klassisk pianospill og Cecil Taylor. Det ble en svært overraskende og fin åpning på kvelden, med en pianist vi skal følge med på.

Deretter var det klart for trioen The Moms. Trioen består av saksofonisten Albert Cirera, bassisten Asger Thomsen og gitaristen Taus Bregnhøj-Olesen, og ved siden av sine hovedinstrumenter opererer de med flere tilleggselementer som utvider bruken av instrumentene slik de er ment til. Ciera forlengte både tenor- og sopransaksofonen med et plastrør mellom munnstykket og hornet som gjorde lyden annerledes, pluss at han ofte spilte ned i blikkbokser og puttet pappkrus inn i tenorsaksofonen, som ga et spennende lydbilde. Thomsen brukte pinner og klesklyper for å «vri» lyden på bassen dit han ville, mens Bregnhøj-Olesen hadde et lite arsenal av effektbokser foran seg. Deres nye plate, «Kalipedia», er selvsagt allerede anmeldt på salt peanuts*, og anmeldelsen kan du lese HER.

Det times lange settet ble en reise inn i dronemusikkens verden, hvor man ofte ble mer spent på hvilke lyder som kom ut av instrumentene enn av musikken selv. Men vi merket oss kreativt og fint saksofonspill, som alltid, strålende bass-spill fra Thomsen, som vi har anmeldt en rekke ganger fra forskjellige prosjekter på Klub Primi, og litt tilbakeholdent gitarspill. Men samlet sett var dette dronemusikk av beste merke.

Så ble kvelden rundet av med duoen VIOLA & THE ANGEL (hovedbildet), det vil si bratsjisten Mika Persdotter og trommeslageren Ossian Ward. Persdotter er en svensk fiolinist, bratsjist og låtskriver som holder til i København. Hun har klassisk bakgrunn, men trives best i den eksperimentelle delen av musikken, og hun er med i strykekvartetten Halvcirkel, musikk-klollektivet Damkapellet og de mer fritt improviserende gruppene Crush String Collective og Stök. Ward er også svensk, fra Göteborg, og i likhet med Persdotter, holder han til i København. Han har sin egen kvintett med blant andre pianisten Kathrine Windfeld, og han er å finne i flere prosjekter både i København og i Göteborg.

Sammen lager de en slags blanding av fritt improvisert musikk og folkemusikk, hvor folkemusikken står langt framme i musikken. Ikke slik at de etteraper de vi kjenner som har gjort jazz av den svenske folkemusikken, men med nydelig bratsjspill bruker de folkemusikken som base for den frie improvisasjonen. Dette er en form for improvisasjon man ikke hører altfor ofte, og med Wards rytmisk fine spill sammen med det nydelige bratsjspillet, ble dette en deilig time. De er begge ytterst sjarmerende på scenen, og de kommuniserte perfekt gjennom det settet vi fikk være med på.

Tre fine, og ikke minst, varierte konserter på en helt vanlig tirsdagskveld i København, midt under koronapandemien. De fleste klarte å holde den obligatoriske en meters avstand, og konserten var godt besøkt (med de 50 det var tilladt å ha innenfor dørene). Nå gleder vi oss bare til at alt er tilbake der set skal være med konserter og klubber over hele Europa, slik det var for noen måneder siden, og som åpning, var dette strålende!

Konserten ble livestreamet på Koncertkirkens facebookside, som du kan se på lenken under.

Tekst og foto: Jan Granlie


Margaux Oswald


The Moms

The Moms // Viola & The Angel // Margaux Oswald

The Moms // Viola & The Angel // Margaux OswaldPowered by Restream https://restream.io/Live from KoncertKirken, Copenhagen, June 9 2020

Publisert av KoncertKirken Tirsdag 9. juni 2020

Skriv et svar