I forbindelse med forberedende arbeider til boka «Fra miraklet til templet» om Moldejazz’ residerende artister gjennom tjue år som vil bli utgitt sommeren 2021, skrev jeg et essay om konsertfotografier og deres kunst. Her brukte jeg Herman Leonards ikoniske fotografi av Dexter Gordon fra 1948, tatt en kveld på jazzklubben Royal Roost i New York, som utgangspunkt for å beskrive noen tanker om sammenhengen mellom fotografi og musikk. Teksten ble ikke brukt i boka, og ble med det liggende i arkivet.
En kolorert versjon av Herman Leonards fotografi, spredte seg i februar 2021 seg gjennom sosiale medier i jazz-relaterte grupper, nettverk og oppslagstavler. I den forbindelse er det kanskje verdt å minne om at dette mester- og kunstverket er skapt og intendert av opphavsmannen å bli uttrykt og gjengitt i sin opprinnelige svarte og hvite form. Vi har alle i omgang med åndsverket en forpliktelse til å respektere denne opphavsretten.
Det innebærer en forpliktelse til alltid å kreditere opphavspersonen. Respekter alltid kunstverket og opphavspersonens intensjoner med det.
De siste dagers hendelser skaper en anledning til å publisere det nevnte essayet på salt peanuts* og med det understreke viktigheten av at disse bildene er åndsverk med lovfestet opphavsrettsbeskyttelse og bør og skal behandles deretter.
Åndsverk skal alltid gjengis og omtales i offentligheten i samsvar med opphavspersonens intensjoner med verket. Et åndsverk skal aldri gjengis på noen måte som er i konflikt med disse intensjonene, som innebærer at verket endres eller at opphavsretten annekteres, brytes eller neglisjeres.
Lytt til bildet!
Et bilde sier mer enn tusen ord, sies det. Mange vil umiddelbart replisere at tusen bilder forteller noe annet enn mange ord. Jeg er overbevist om at bilder og ord forteller forskjellige ting, men at de under visse forutsetninger kan forsterke hverandre. Det er mulig å få bilder og tekst til å fortelle en annen historie enn de kan hver for seg, med forskjellige uttrykk og ord bretter de til sammen ut en større historie.
Noen ganger forteller ikke bare bilder en historie, bildene kan også synge. Ikke minst kjenner vi dette fra jazzens mange ikoniske fotografier. Det kanskje mest kjente er Herman Leonards svart-hvitt-bilde, tatt i 1948, av en 25 år ung saksofonist, Dexter Gordon, sittende på scenen i klubben Royal Roost, på Broadway i New York.
Resten av Johan Hauknes’ essay kan du lese i vår seksjon for essays og artikler.