Det norske plateselskapet Jazzagression er et selskap som går sine egne veier. Det gjør gjenutgivelser og utgivelser av eldre ting, samtidig som de hele tiden finner fram til utrolig interessante og spennende innspillinger man i sin tid gikk glipp av.
Dette er en liveinnspilling fra 2015 med de to finske musikerne Max Zenger og Teemu Åkerblom. Zenger er saksofonist og fløytist, født i 1988, og han spiller i en rekke forskjellige sammenhenger i Finland, mens Åkerblom er bassist, som har sin egen kvartett, Teemu Åkerblom Quartet, pluss at han, i likhet med Zenger, spiller der hvor han slipper til i den finske jazzen. Hans plate med kvartetten, ble anmeldt på salt-peanuts.eu i 2015, og du kan lese anmeldelsen HER. I tillegg har vi hørt han med bandet Alder Ego (anmeldt HER).
Zengers saksofon- og fløytespill minner ikke så rent lite om landsmannen Juhani Aaltonen, en av våre absolutte favoritter, og særlig gjør dette seg gjeldende når han plukker fram fløyten. Det vil si at han har mye John Coltrane i bakhodet mens han improviserer, mens Åkerbloms bass-spill er stødig og kontrollert, og kan i mange tilfeller minne om Charlie Hadens måte å spille på. Og sammen lager de to ytterst fascinerende musikk med klare røtter i 60-tallets modernisme.
Opptakene fra Romu Jazz er helt ok til liveopptak å være, og jeg synes vi får fem utmerkede improvisasjonsstrekk på platen.
En helt egen historie med denne platen er, at den kommer i et temmelig hjemmesnekrra cover. Dette er gjenbruk på beste måte, for ser man på innersiden av coveret, finner man platen «Svenska diktarröster», hvor Tor Hedberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf. Per Haaström og Erik Axel Karlfeldt leser egne dikt. Men de er ikke med på platen. På platen får vi gjennomført improvisasjonsmusikk fremført på en spennende måte på saksofon, fløyte og bass, fra to av Finlands mange dyktige, unge jazzmusikere, som både har gode ideer og som leverer godt utover scenekanten.
Jan Granlie
Max Zenger (s, fl), Teemu Åkerblom (b)