Anti Rubber Brain Factory & Hmadcha var et totalt ukjent band for undertegnede, før platen «Serious stuff & lots of lightness – Live 2014» ramlet inn i postkassen. Det eneste jeg har klart å oppspore om bandet, er at de holder til i Paris, og at de spiller en slags kombinasjon av freejazz og marokansk folkemusikk. Bandet består av 19 mann, og kan vel på menge måter kalles et storband, uten at man er i nærheten av hverken Duke Ellington, Count Basie, Glen Miller eller Gil Evans eller mer moderne storband som for eksempel Italian Instabile Orchestra eller Maria Schneider. Denne horden av musikere ledes av bassisten Yoram Rosilio, og hvordan han klarer å holde styr på denne gjengen med frittgående musikere, er for meg en gåte.
Det starter med «Bibi Louya», en marokansk, jødisk melodi i 17/8-takt. Denne melodien sies å brukes i hellige fester, hvor jøder og muslimer møtes i fredelige former. Og bandet beviser at det er mulig, bare man har medrivende jazzmusikk å holde seg til.
Deretter føløger «Le Cri du Juoun»skrevet av Yoram Rosilio og Benoit Guenoun, og vi er midt i Mingus-land, hvor Mingus har reist til Nord-Afrika på ferie, og har tydeligvis likt musikken og tatt den med hjem til Eric Dolphy og de andre vennene. For her går det unna i svingene. Masse rytmeinstrumenter, hylende trompeter, brummende saksofoner og full fest.
I Rosilios «Ezön Pyh» tar de det helt ned, og vi befinner oss et godt stykke inne i impromusikkens merksnodige verden. Et fint pustehull etter de to første party-låtene, og etter noen få minutter faller de inn i en litt seig groove, som både er spennende og fascinerende. Og over det litt tunge beatet, danser piccolo-fløyter som våryre kalver. Og man blir nærmest låst fast i stolen mens de 19 musikerne boltrer seg.
Men freden og roen varer ikke i mer enn drøyt 11 minutter, før vi igjen tas med på fest. Denne gangen i låta «Arbluzzfff», også av Rosilio, en låt som er komponert over en skala fra den tradisjonelle gnawamusikken og som befinner seg temmelig nær bluesen. Her oppheves grensene mellom gnawa og blues på en fortreffelig måte. Her synges det som var man på et nord-afrikansk marked over masse perkusjon og en bass som godt kunne vært spilt av salige Mingus. Saksofonist Florent Dupuit leverer en «fet» solo over syngende herrer som koser seg i varmen, og det hele er så autentisk man kan ønske seg når man ikke har tid og råd til å reise til Nord-Afrika på ferie. Hele veien i løpet av de 15 minuttene låta varer, bygger de det opp og opp til den rene ekstasen, og det er bare å gi seg over!
Så rundes festen av med Rosilios «Fantaziia», som starter med en perkusjonsrytme, som får så godt som alle som lytter ut på gulvet i heftig dans. Og festen bare fortsetter. Og vi må nesten se oss rundt i leiligheten for å se om det slynger seg en slange opp fra en eller annen kurv eller en blomsterpotte.
Og det swinger storartet – hele veien! Vi får hylende trompeter, og noe som må være noe av det morsomste man kan høre av livemusikk nå om dagen. Tidligere beskrev jeg det italienske bandet Dinamitri Jazz Folklore, som nærmest en sensasjon, og det perfekte partybandet for hvilken som helst jazzfestival. Men nå har de sannelig fått konkurranse! For dette er morsomt, tøft og ytterst medrivende.
Hvis det finnes oppegående bookere på noen verdens- og jazzfestivaler i Norden nå om dagen, så bør de umiddelbart kaste seg over Anti Rubber Brain Factory & Hmadcha og Dinimitri Jazz Folklore, hvis man vil gjøre folket lykkelige. For morsommere, svettere og bedre enn dette blir det neppe!
Jan Granlie
Yoram Rosilio (b, p+, fl, t’bal), Abdelkader «Ben Brik» Ed-Dibi (gheïta, karkabou, taarija), Abdelmalek Benhamou (gheïta, ganga, kakabou, herrez), Jean-Michel Couchet (as, ss), Florent Dupuit (ts, fl), Maki Nakano (as, ney), Benoit Guenoun (ts, fl), Jean-Brice Godet (cl), Jérôme Fouquet (tp), Nicolas Souchal (tp), Francois Mellan (tuba), Jean-Philippe Soulou (elec), Eric Dambrin (dr, perc), Simo Akharraz (v, kakabou), Najem Belkedim (t’bal, karkabou, tara, v), Abderrahmane Nemini (t’bal, kakabou, v), Salah Saya (tamtama, ganga, tara, v)