Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

BJØRN MARIUS HEGGE TRIO

«Live at Glen Miller Café in Stockholm – Volume 2»
PARTICULAR RECORDINGS COLLECTIVE, P!21

Den norske bassisten Bjørn Marius Hegge er født i 1987, og kommer fra Elvran «in the middle of nowhere» rett øst for Trondheim. Jeg er temmelig overbevist om at han er den eneste, profesjonelle jazzmusikeren herfra, og han startet med å spille gitar, men da han flyttet til Trondheim i 2009, gikk han fra gitar til bass. Han har studert ved den mye omtalte Jazzlinja ved NTNU i Trondheim, og har de senere årene gjort en rekke konserter og et par plater i eget navn, «Ideas» (som er anmeldt HER og «The Creator Has a Bachhelor Plan», med trioen («Assosiasjoner»), med gruppen Hegge ,«Vi är ledsna men du får inte längre vara barn», som er anmeldt HER, med Operasjon Hegge, «Midt på natta»(anmeldt HER), med Kjetil Mulelid Trio, «Not nearly enough to buy a house» (anmeldt HER), og «What You Thought Was Home» (anmeldt HER), pluss en flott innspilling med MMP-Ensemble («Lonely creatures»).

Ved siden av Hegge på bass, består trioen av pianisten Oscar Grönberg og trommeslageren Hans Hulbækmo, og på denne liveinnspillingen, fra den svært intime klubben Glen Miller Café i Stockholm, har de fått med saksofonisten og klarinettisten Fredrik Ljungkvist som gjest.

Vi får fire relativt lange låter, og allerede fra første sekund, legger vi spesielt merke til Hegges flotte bass-spill og nære forhold til Charles Mingus. Han er en utmerket bassist, og man kan nærmest høre at han smiler i bakgrunnen, og er ytterst fornøyd med hva de andre leverer. Pianist Grönberg, som mange kanskje kjenner fra blant annet saksofonisten Hanna Paulsberg Connect, leverer strålende spill på det relativt skrøpelige pianoet på Glen Miller Café. Hadde dette vært et studioopptak, hadde nok pianolyden vært mye bedre og mer i stand til å fremheve Grönbergs utmerkede teknikk, melodiforståelse og improvisasjoner. Trommeslager Hulbækmo, kjenner vi fra en rekke norske band, pluss det norsk/svenske «superbandet» Atomic, og han er alltid en kreativ kapasitet bak trommene. Hans spill er løst, men samtidig pågående og energisk, og det er alltid en fryd å følge hans «løsninger» i de løsere partiene, men også når han pisker de andre musikerne framover i ensemblespillet.

Og gjesten, svenske Fredrik Ljungkvist, er alltid en tilvekst til nesten hvilket som helst band han medvirker i. I Atomic er han den som lager de mest «publikumsvennlige» låtene, og i denne gjesterollen bidrar han med svært energisk og fint saksofon- og klarinettspill. Han er utvilsomt veteranen i selskapet, og har hele den moderne jazzhistorien inne, samtidig som han kjenner de «gamle», og er en glimrende tekniker og ensemblemusiker.

Alle de fire låtene på denne «skjæringen» er utsøkte. Fra den energiske åpningen, «The Beginning / 4th die mänchen», den mer søkende og roligere «Preludium», den Coltrane-aktige balladen  «Abacus», hvor vi spesielt legger merke til Grönbergs flotte pianosolo, og avslutningssporet, «Gud Josef», også en nydelig ballade, hvor Ljungkvist beviser at klarinetten fungerer utmerket også i en låt som ikke befinner seg innenfor swing/mainstream-segmentet.

Hele platen er, rett og slett, en fryd å lytte til. Man skulle selvfølgelig ha vært på Glen Miller denne kvelden, for det er på klubb disse musikerne virkelig får vist seg fram. Det er da man opplever kommunikasjonen og samspillet – og ikke minst humoren som oppstår mellom de fire når de virkelig koser seg på scenen. Musikken er hele veien original, energisk og deilig å lytte til, og alle fire musikerne leverer en solid innsats gjennom alle de fire sporene.

Men det er Hegge selv, som er den som virkelig får dette til å bli en energisk live-innspilling. Hans bass-spill er helt i Mingus’ ånd, uten at det på noen måte blir et plagiat.

Et svært vellykket og deilig konsertopptak, med et utsøkt cover, laget av Per Spjøtvold, som trekker den mulige platekjøper direkte til den, og jeg er overbevist om at de fleste som oppdager platen hos en platepusher, vil kjøpe den. Og det er noe de ikke kommer til å angre på!

Denne innspillingen har de kalt «Volume 2». Mon tro om «Volume 1» også dukker opp etter hvert?

Jan Granlie

Bjørn Marius Hegge (b), Oscar Grönberg (p), Hans Hulbækmo (dr), Fredrik Ljungkvist (s, cl)

Skriv et svar