Den mest aktive musikeren i Skandinavia, ved siden av en og annet frijazzmusiker, er uten tvil den danske pianisten Carsten Dahl. For bare noen uker siden, kom hans trioplate, «Simplicity», ut, og nå foreligger hans «drømmeband» Experience, med sin fjerde plate. For ikke lenge siden kom også hans plate «Grace» ut, som var en soloinnspillingen, og før det duoplaten «Live at SMK» med trommeslageren Stefan Pasborg, og hans soloprosjekt, «Goldberg Variations», hvor han spilte de kjente variasjonene på preparert piano, og alt dette kun i løpet av siste år.
Men nå dreier det seg om hans «drømmeband», Carsten Dahl Experience, et band det nesten er umulig å booke jobber for (med unntak av en og annen jobb i Norge).
Vi møter altsaksofonisten Jesper Zeuthen, bassisten Niels Davidsen og trommeslageren Stefan Pasborg, sammen med pianomaestro Carsten Dahl, i ni komposisjoner, som enten er ført i pennen av Dahl, eller som er gjort av de fire i fellesskap.
Og hele veien er dette fantastisk musikk. Det åpner med låten «Nora», som Dahl har dedikert til sin nylig blevne hustru, en utrolig vakker komposisjon, hvor Zeuthens klagende altsaksofon gjør seg sterkt gjeldende.
Det fortsetter med den kollektive «Furious», hvor alle fire musikerne får vist seg fram. Dette er ekspressivt, kreativt og flott, og det ligger milevis fra det noen kanskje tror musikken til Carsten Dahl dreier seg om, nemlig det vakre og lyriske.
Og slik fortsetter det. Kollektiv improvisasjon fra fire musikere som kjenner hverandre ut og inn, og som vet akkurat når man skal sette inn støtet.
Vi møter en kvartett som hele veien jobber helt framme på tåspissene, og kompet med Davidsen og Pasborg må være utstyrt med verdens største ører, som følger de to «solistene» hele veien med piskeslag.
Saksofonspillet til Jesper Zeuthen er en historie for seg selv. Jeg hørte bandet på Montmartre i København sist mandag, og da kommenterte mitt følge at det hørtes nesten ut som han spilte Meråker-klarinett. Dette særpregede instrumentet fra Trøndelag. Hans tone er nesten til å skjære seg på, og hele veien er tonen så sår, så sår.
Og under, ved siden av, og over hersker Carsten Dahl med total kontroll og oversikt.
Nå har jeg hørt denne kvartetten en del ganger, og den blir bare bedre og bedre. Spesielt legger jeg merke til bass-spillet til Niels Davidsen, som har utviklet seg kraftig de siste gangene jeg har hørt dem.
I forbindelse med lanseringen av platen, gjorde kvartetten blant annet konsert på Victoria, Nasjonal jazzscene i Oslo. Og selvsagt er den konserten anmeldt her på salt-peanuts.eu, en anmeldelsen du lese her: https://salt-peanuts.eu/consert/carsten-dahl-experience-tar-kaka/
Og noe mer enn det, er det vel egentlig ikke å si, annet enn at det er synd og skam at denne kvartetten ikke får flere spillejobber, ikke minst i Danmark, men også i Sverige, Finland og Norge. For den musikken de fremfører hører du nesten ingen andre steder i dag.
Og mer ujålete og rett i sjela-musikk, skal du lete lenge etter!
Jan Granlie
Carsten Dahl (p), Jesper Zeuthen (as), Niels Davidsen (b), Stefan Pasborg (dr)