Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

CRUSH STRING COLLECTIVE

«Aeriform»
BARKHAUSEN RECORDS, BHR003LP

The name of the contemporary ensemble Crush String Collective and the title of its debut album, «Aeriform», tell all about its aesthetics. This Copenhagen-based ensemble features seven seasoned instrumentalists – two violinists – Julija Morgan and Maria Martine Jagd, two violists – Pauline Hogstrand and Tove Bagge, and three cellists – Oda Dyrnes, Ida Nørby and Nicole Hogstrand, all are firmly rooted in chamber music traditions. Crush String Collective has broken with the strict «classical» framework to explore space and texture in spontaneous, non-hierarchical group improvisations. «Aeriform» relates to the volatile movements of light and air, like micro-universes unfolding across time as they coalesce and dissolve again.

«Aeriform» tells 13 short and evocative stories – all credited to the ensemble as a collective – and all are about growth and collapse, and serve as subtle and nuanced group meditations or sonic reflections of Scandinavia’s ever-changing seasons, like an emblem of the cycles of life, or the natural world and our constantly fluctuating emotional landscapes. Ultimately, Crush String Collective wishes «Aeriform» to suggest how powerful music may help us to reflect upon the world we live in and to situate us into a more holistic ecosystem. In this vision, «Aeriform» is not only an evocative and emotional work but also a powerful and ambitious statement of hope in the uncertainty of the Anthropocene.

«Aeriform» unfolds patiently as a long contemplative, emotional and often melancholic suite, stressing Crush String Collective’s fascination with the delicate transmutation of natural phenomena into sound, as well as the undeniable alchemy of this ensemble. The titles of some of the subtle improvisations relate to Nordic phenomena like butterflies («Nymphalidae»), glaciers («Isbre», the Norwegian word for glacier), or Northern lights («Aurora»). Other pieces offer a spiritual ambiance, referring to ancient divinity and sun worship like «Solhjul» (sun cross) or «Kaldet» (the calling) and its classical music legacy («Choral»). These inspired and beautiful sonic meditations and reflections of the ever-changing world bring to mind the Japanese aesthetics of wabi-sabi, centered on the acceptance of transience and imperfection. The lyrical, vivid beauty of the transient natural phenomena as abstracted by Crush String Collective is always disturbed – and reconciled – by the urgent, often chaotic and dissonant improvisations of the ensemble.

Eyal Hareuveni

…..

Musikerne vi finner i den dansk/svensk/norske strykesekstetten Crush String Collective, er noen av de mest aktive musikerne på den københavnske improscenen. De er ofte å høre i en rekke forskjellige sammenhenger på spillesteder som Klub Primi og Koncertkirken, og det er alltid en fryd å høre de seks, nesten uansett hvilken setting de spiller i. Og når de, som i dette tilfellet, møtes alle seks, oppstår det noe helt spesielt mellom dem, og mellom dem og publikum, som er vanskelig å beskrive, men som gjør noe med, i alle fall meg, som tilhører.

Sekstetten består av fiolinisten Julija Morgan, som også er å høre i trioen Stök med Mika Persdotter og Tove Bagge, og i Damkapellet, fiolinisten Maria Martine Jagd, som også er å høre med Damkapellet, bratsjisten Pauline Hogstrand, fra Piteå i Sverige og som også er med i Damkapellet, i duo med Pauline Hogstrand og i Damkapellets barneprosjekt Forgotten Voices, bratsjisten Tove Bagge, som spiller i Stök, Damkapellet og en rekke andre prosjekter, cellisten Oda Dyrnes, fra Senja i Nord-Norge, som er å høre solo, med duoen Epli sammen med trompeteren Tyge Jessen, og i duo med den greske pianisten Zoe Efstathiou. Cellisten Ida Nørby er også med i Damkapellet, samt at hun blant annet er å høre på duo med saksofonisten Jon Sensmeier, og hun er med i Copenhagen Strings, og cellisten Nicole Hogstrand, som i likhet med Pauline Hogstrand kommer fra Piteå, og som også medvirker i Damkapellet, Halvcirkel, Zola Mannenöh, Nick Martin Ensemble og i Head of Hydrus.

Og sammen er dette et ensemble som trekker strykeensemblene et godt stykke ut mot venstre i forhold til hva man er vant til å høre fra slike sammensetninger. Vi får 12 relativt fritt improviserte strekk, og hele veien er dette impro gjort med akustiske instrumenter, som tar oss inn i en, i alle fall for meg, relativt ny, musikalsk verden.

Dette er musikk det ikke er altfor lett å skrive noe fornuftig om. Men det er gjennomgående spennende, og det er egentlig bare å skru opp volumet, lene seg tilbake, lukke øynene og ta musikken til seg, så dukker det automatisk opp scener og historier bak øyelokkene som fascinerer.

Dette er seks musikere som kjenner hverandre godt fra impro- og det klassiske miljøet i København. Og når de møtes, alle sammen, for å musisere sammen, blir det stor kunst. Jeg hadde gleden av å høre deler av ensemblet (som kvartett) i Klub Primi i mai i fjor (anmeldelsen kan du lese HER). Og det meste av det vi får høre på denne innspillingen er en slags utvidet versjon av det de spilte i min favorittklubb.

Musikken heller mye mer mot det klassiske enn mot den konvensjonelle jazzen, men det er improvisasjonen og det frie som gjør denne sekstetten til noe eget. De er usedvanlig gode lyttere, og når en av dem kommer opp med en idé, kaster de andre seg over den og er med på å videreutvikle den. Derfor er det også spennende og interessant å følge disse seks musikerne enten samlet eller i andre prosjekter. Og helst skal dette høres fra første benk på Klub Primi eller andre spillesteder hvor man kan oppleve sekstetten i levende live, men det fungerer også godt på plate. Men hører man denne musikken på plate, så kreves det mer av deg som lytter. Du nesten sette deg rolig tilbake, skru opp på høyt volum, og la de seks damene ta deg med inn i sin spennende, musikalske verden.

Dette er et ensemble og musikere jeg vil savne etter at jeg har flyttet tilbake til Norge. Men hvis de dukker opp i nærheten, setter jeg meg gjerne på en buss eller tog, for å få med meg en konsert med de seks. For dette er musikk som gjør noe med deg som lytter, og som ikke forlater kropp og sjel med det første.

Jan Granlie

Julija Morgan (vio), Maria Martine Jagd (vio), Pauline Hogstrand (viola), Tove Bagge (viola), Oda Dyrnes (c), Ida Nørby (c), Nicole Hogstrand (c)

Skriv et svar