Noen ganger dukker det opp plater i salt-peanuts-redaksjonen som allerede etter et par sekunder roper (eller skriker) mot oss: «Take No Prisoners!» Og Doglife er utvilsomt en av disse! Dette er en svensk trio, som består av saksofonisten Anna Högberg, bassisten Finn Loxbo og trommeslageren Mårten Magnefors, og allerede fra start ber de katta pelle seg ut, det er bare å sende ut nabovarsel og alarmere beredskapstroppen. For dette er urheftig musikk som ikke gir ved dørene.
Anna Högberg kjenner vi fra utmerkede, svenske band som Attack!, Fire! Orchestra! og Se & Hör, og hvor mye Umeå-saksofonisten Mats Gustafsson har påvirket hennes spillestil, kommer godt fram på denne innspillingen. Og med «råtassene» Loxbo og Magnefors som allierte i denne lille enklaven av en svensk frigjøringsbevegelse, blir dette heftig og ustyrtelig tøff musikk.
Högbergs saksofoner er hovedelementet i dette soundtacket til noen som kan være en skrekkfilm fra den svenske «gläsbygden», og hun viser virkelig noen nye sider av sitt energiske spill på denne innspillingen. Den ellers så blide og hyggelige, unge damen har skjulte sider som får slippe løs for full musikk på denne platen. Kanskje er det Loxbo og Magnefors som klarer å mane fram det verste i henne, for de er, om mulig, like heftige i sitt spill som henne.
Vi får fem låter, som alle utfordrer lytteren kraftig. Men for den som er vant til å høre for eksempel Mats Gustafsson på høygear, kjenner til denne musikkenstilen fra før. Her møter vi et band som i lengre tid har spilt denne musikken sammen, som vet hvilke knapper de skal trykke på, som kjenner hverandre ut og inn, og som hele tiden vet hvor de andre musikerne er på vei.
Vi har nevnt Högbergs heftige saksofonspill. Og Loxbo og Magnefors går rett inn i gjengen av heftige trommeslagere som Chris Corsano, Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Håker Flaten, når noen har fyrt de nok opp.
Deres forrige innspilling, «Doglife» fikk god kritikk her på salt-peanuts.eu høsten 2014 (les anmeldelsen her), og «Fresh From the Ruins» er en god oppfølger. Og her er musikken enda dystrere og heftigere enn på forgjengeren.
Ikke noe du spiller for svigermor når hun kommer på besøk, men garantert perfekt å spille etter at svigermor har forlatt heimen, og du trenger litt avreagering. Spennende og heftig!
Jan Granlie
Anna Högberg (s), Finn Locbo (b), Mårten Magnefors (dr)