I presseskrivet til platen hvor den britiske saksofonisten Evan Parker møter den danske trioen Kinetics, bestående av pianisten Jacob Anderskov, bassisten Adam Pultz Melbye og trommeslageren Anders Vestergaard, møttes tydeligvis i København den 23. februar i 2018, men de har problemer med å fastslå når Anderskov og Parker møttes første gang.
Men det er heller ikke så farlig. For det er tydelig at de to møtene de serverer smakebiter fra på denne innspillingen, tyder på en felles musikalsk forståelse. Opptakene er fordelt med to fritt improviserte «strekk» fra DKDM i København den 23. februar og Londonklubben Vortex to dager senere.
Trioen Kinetics, har bestått en periode i Danmark, og i mars 2017, gjorde de den utmerkede innspillingen «Mysteries – Linetics Live in Köln» (anmeldelsen på salt-peanuts.eu kan du lese HER)
De fire strekkene beviser at den fritt improviserte musikken kan være vellykket, når det er snakk om musikere som kjenner hverandres musikalske potensiale. Og her synes jeg de fire treffer nesten skammelig godt i de fire «strekkene».
Det starter med den heftige «London Part I», hvor alle fire får strekt godt ut, og bevist at her har vi store ting i vente. Det høres ut som Parker trives storveis i denne sammenhengen, han presenterer et bredt spekter i sine improvisasjoner, og de tre dansker bidrar med spennende innspill.
«Copenhagen Part I», starter mer neddempet, med Anderskovs piano og Parkers tenorsaksofon, som en hyggelig samtale eller diskusjon, hvor de er skjønt enige i at Brexit ikke holder. Så kommer de to andre krypende og føyer seg fint inn i improvisasjonene. Og plutselig er vi der hvor førstelåten sluttet.
Og slik fortsetter det i «Copenhagen Part II», og «London Part II», hvor Parker benytter utstrakt bruk av sirkelpust, slik vi kjenner ham fra tidligere møter, og når han føler seg vel tilpassw i den musikalske sammenhengen. Hele veien er det tett og intim improvisasjon, hvor alle fire musikerne har en felles idé om hvor de skal musikalsk. Parker ruver som en mester i forgrunnen, med Anderskov hakk i hæl, og med Vestergaard og Pultz Melbye som ivrige «pådyttere» og de som holder det hele sammen.
«Chiasm» er blitt en oppvisning i hvor godt fritt improvisert jazz kan være, når musikere finner hverandre så til de grader musikalsk. En spennende, kreativ og fin plate!
Jan Granlie
Evan Parker (ts), Jacob Anderskov (p), Adam Pultz Melbye (b), Anders Vestergaard (dr)