Den svenske trioen Fire!, burde egentlig fått en eller annen medalje for sin kreativitet. Det er nemlig fra denne trioen det gedigne Fire Orchestra! Har sitt utspring.
Trioen består av saksofonisten Mats Gustafsson, bassisten Johan Berthling og trommeslageren Andreas Werliin, og sammen (som trio) har de gjort en rekke innspillinger på Rune Grammofon, både alene, sammen med hele lurvelevenet i Fire Orchestra!, med Oran Ambarchi og med Jim O’Rourke.
Etter å ha turnert relativt heftig med Fire Orchestra!, og en periode som teatermusikere på Orionteatern i Stockholm med oppsetningen «Det flygande barnet» (se omtale her: https://salt-peanuts.eu/interview/ett-samtal-om-det-flygande-barnet/), følte de tre at det var tid for å gjøre noe roligere.
Det er lett å sammenligne prosjektet Fire! med et av de andre banda Gustafsson er involvert i, nemlig The Thing. Samme type besetning og musikere som befinner seg i samme musikalske landskap. Men Fire! blir allikevel noe helt annet enn The Thing.
Kanskje kommer det av at kompet, Berthling og Werliin, er annerledes musikere enn Ingebrigt Håker Flaten og Paal Nilssen-Love. De to svenskene er med nedpå enn de to villstyringene fra Norge. Særlig kan man høre det i spillet til Werliin, som er adskillig med streit rock enn den måten Nilssen-Love trakterer trommene på. I tillegg føler jeg at Berthling også er mer nedpå enn det «villdyret fra Oppdal» noen gang kommer til å være, selv om den nye plata til The Thing, «Shake» (anmeldese finner du her: https://salt-peanuts.eu/record/the-thing/), nærmer seg Fire i intensitet på mange måter.
Innimellom har de denne gang også med seg gjester, på andresporet «she sleeps, she sleeps», medvirker gitaristen Oren Ambarchi, mens på tredjesporet «she bid a meaningless farewell», får de assistanse av cellisten Leo Svensson Sander.
Jeg føler at Fire! med denne innspillingen har roet seg ned en smule. Vi får ikke lenger de intense groovene vi kjenner fra tidligere, og det er mye mer luft mellom utblåsningene, selv om vi får noen utbrudd denne gangen også.
Gustafsson spiller denne gang tenor- bariton- og bass-saksofon, og særlig når han tar fram det største hornet, synes jeg det låter tøft og rått. Berthling er stødigheten selv på bass, og bygger oppunder Gustafssons melodiføringer på en fremragende måte. Og bak styrer Werliin det hele med stoisk ro. Han er en strålende trommeslager (sjekk ut Wildbirds & Peacedrums), og passer perfekt inn i denne sammenhengen.
«she sleeps, she sleeps» er blitt nok en strålende, men noe annerledes plate fra Fire!
Jan Granlie
Mats Gustafsson (ts, bs, bass-s), Johan Berthling (b), Andreas Werliin (dr, lap steel g), Oren Ambarchi (g), Leo Svensson Sander (c)