Det japanske selskapet Cool Music er vanskelig å finne noe særlig ut av. Men de har nylig utgitt flere godbiter fra det som mange mener er jazzens gullalder, og som garantert er spilt sønder og sammen av de som i sin tid gikk til anskaffelse av disse platene da du kom ut.
Salt-peanuts har kommet over noen i serien nyutgivelser, og her vil vi gjerne presentere noen av dem.
Alle innspillingene er tidligere utgitt på Fontana, Nederland, og inneholder akkurat den samme musikk som originalene, uten bonusspor eller annet ekstra.
Vi starter med altsaksofonisten Marion Brown, som i 1967 kom med innspillingen «Juba-Lee» på Fontana i Nederland. Den forefinnes nå med nummer 2044773, og inneholder fire låter med bassisten Reggie Johnson, trommeslageren Beaver Harris, pianisten Dave Burrell, tenorsaksofonisten Bennie Maupin, trombonisten Grachan Moncur III og trompetist og flugelhornist Alan Shorter. Altsaksofonisten Marion Brown døde i 2010, men var på 60-tallet en viktig brikke i frijazzmiljøet i New York. Han flyttet til byen etter å ha studert ved Harward-universitetet, og ble raskt venn med poeten Amiri Baraka og alle musikerne som var opptatt av de nye strømningene på den tiden, som Ornette Coleman, Archie Shepp, Sun Ra, Pharoah Sanders, Paul Bley og Rashied Ali. Han var med på flere viktige innspillinger i denne perioden, bl.a. Archie Shepps «Fire Music» og «New Wave i Jazz», men han er kanskje mest kjent for å ha vært med på John Coltranes «Ascension».
Her får vi fire relativt lange stykker improvisert musikk, tre komponsert av Brown, mens en er gjort av Alan Shorter. Musikken er tidstypisk og ytterst kreativ, spesielt synes jeg Grachan Moncur III får god plass til å utfolde seg – selvsagt i tillegg til kapellmesteren. En flott utgivelse, som nesten har skremmende god lyd på denne gjenutgivelsen.
Den østerriske trompeteren og orkesterlederen Michael Mantler og hans bedre halvdel på den tiden, pianisten og komponisten Carla Bley, startet i 1964 sitt Jazz Composer’s Orchestra. Dette var ett av åtte band i det man kalte Jazz Composer’s Guild. På den tiden ble dette orkesteret kalt Jazz Composer’s Guild Orchestra, og var et band som samlet de fleste av musikerne innenfor denne gruppen.
Debutkonserten for bandet var i Guild’s Judson Hall i desember 1964, og bandet satt i en sirkel midt i rommet, hvor de fremførte «Roast» og «Communication no. 3».
«Communication» var deres debutalbum. Det ble innspilt den 29. desember 1964 og 10. april 1965 og kom ut på Fontana. Platen inneholder tre låter, Carla Blays «Roast» og Mantlers «Day – Composition no. 4» og «Communications no. 5».
Musikerne som var med på «Roast» var Paul Bley (p), Eddie Gomez (b), Milford Graves (dr), Steve Lacy (ss), Jimmy Lyons (as), Mike Mantler (tp), Fred Pirtle (bs), Roswell Rudd (tb), Willie Ruff (frh), Archie Shepp (ts) og John Tchicai (as), mens på de andre sporene tilkommer Ray Codrington (tp), Robin Kenyatta (as), Ken McIntyre (as), Bob Carducci (ts), Kent Carter (b), Steve Swallow (b) og Barry Alyschul (dr), mens Ruff, Tchicai, Shepp, Gomez og Graves fikk fri på disse låtene.
Lyden er som forventet, dvs. ikke helt optimal. Men hva kan man egentlig regne av et stort band i konsertsituasjonen i 1964 og 1965? For den som vil gå dypt inn i frijazzens spede ungdom, så er dette en gjenutgivelse å sjekke ut.
Saksofonistene Archie Shepp og danske John Tchicai, var to aktive herrer innenfor den New Yorkske frijazzen på 60-tallet. Her møter vi de to, sammen med trompeteren Don Cherry, bassisten Don Moore og trommeslageren J.C.Moses i bandet de kalte New York Contemporary Five i innspillingen «Consequences» fra august og oktober 1963. Dette var debutalbumet til kvintetten, og platen kom opprinnelig ut på Fontana.
Seks komposisjoner, «Sound Barrier» (Don Cherry), «Wo Wo» (John Tchicai), «Consequences» (Don Cherry), «Rufus» (Archie Shepp), «Crepuscule with Nellie (Thelonious Monk) og «Trio» (Bill Dixon).
Det mest interessante her er å høre hvor avansert alle fem spiller. Spesielt forfriskende er det å høre Don Cherrys trompetspill, som allerede i 1963 var utrolig kreativt og flott. I tillegg fascineres jeg av Archie Shepps råskap i tenorsaskopfonspillet. I tillegg er det coolt å høre hvor mye respekt som ligger overfor Thelonious Monk i «Crepuscule for Nellie». Ei strålende plate!
Den siste ut denne gangen, er John Tchicai og Archie Shepps flotte «Rufus». Innspilt den 23. august 1963, sammen med bassisten Don Moore og trommeslageren J.C.Moses, og utgitt på Fontana.
Fem komposisjoner, hvor av åpningslåta «Rufus (swung his face at last to the wind, then his neck snapped» og avslutningen «Funeral», mens de resterende tre er signert John Tchicai («Nettus», «Hoppin’» og «For Helved»). Nok en gang får vi strålende innsatser fra Shepp og Tchicai, og med solid og energisk komp fra Moore og Moses. En plate som bør finnes i de flestes samling!
Og vi vet det kommer flere! Så her er det bare å knuse sparegrisen og stille seg i kø ved nærmeste oppegående platebutikk for å skaffe seg disse godbitene på CD.
De særpregede med disse innspillingene er uten tvil coverne. De ble designet av Marte Röling, og viser godt at dette er ny musikk for en ny generasjon.
MARION BROWN «Juba-Lee» COOL MUSIC 2044773
THE JAZZ COMPOSER’S ORCHESTRA «Communication» COOL MUSIC 2044775
NEW YORK CONTEMPORARY FIVE «Consequences» COOL MUSIC 2044770
JOHN TCHICAI / ARCHIE SHEPP «Rufus» COOL MUSIC 2044772
Jan Granlie