Vi har tidligere omtalt Ido Bukelman som en av de mest fremtredende frie improvisatørene innenfor den israelske jazzen. Han kom med sin første innspilling i 2009, «City Tail», og viser at hans fascinasjon for Ornette Coleman og Jimi Hendrix er relativt stor. Han har gjort en rekke solokonserter, og er med i flere prosjekter. Han har reist mye på festivaler i Europa, og har også spilt med perkusjonisten Airto Moreira, trommeslageren Gunter «Baby» Sommer, den norske saksofonisten Frode Gjerstad og den polske saksofonisten Mikoaj Trzaska.
For ikke lenge siden anmeldte vi innspillingen med Hanut Trio, hvor han bl.a. spiller med bassisten Nadav Masel. Og på «Ground Birds» møtes disse to til en fritt improvisert stund i Barbur Gallery i Jerusalem.
Nå er det noen der ute som mener at vi ikke skal skrive om musikk (eller annen kultur) fra Israel, som et ledd i en boikott av landet. Jeg kan godt være enig i mye av grunnlaget for denne kritikken, men jeg tror faktisk ikke hverken Buckelman eller Masel, fremstår som noen talspersoner for den Israelske politikken, hverken overfor Palestina eller andre. Derfor velger vi å skrive om denne innspillingen.
Buckelman spiller banjo, gitar og bjeller på denne innspillingen av fem fritt improviserte strekk, mens Masel denne gang holder seg til den akustiske bassen.
Begge musikerne er kreative på hvert sitt instrument, men jeg må innrømme at jeg får problemer med å finne kjernen i det de gjør på denne konserten. Kanskje hadde det vært bedre om man hadde sittet i salen i galleriet og fulgt hver bevegelse og kontakten musikerne i mellom. På plate blir det mest støy, selv om man innimellom serverer noen fine strekk, og Buckelmans utsvevende utgave av Ry Cooder, fascinerer. Masel er en helt habil bassist, som dessverre spiller litt andrefiolin på dette opptaket.
Jan Granlie
Nadav Masel (b), Ido Bukelman (bjo, g, bells)