Den norske vokalisten Kristin Asbjørnsen debuterte på plate i 1997 med bandet Kvitretten. Etter det har hun gjort plater med Krøyt, Dadafon og flere, gode egne prosjekter.
Hennes egne prosjekter har ofte ligget i skjæringspunktet mellom jazz og afrikansk musikk, og med sin rue og særegne stemme, har hun laget flere flotte innspillinger. Og hennes forrige plate «I’ll Meet You in the Morning», har surret og gått ofte på min spiller etter at den kom ut i 2013.
På sin nye plate, samarbeider hun med gitaristen Olav Torget, som hun har spilt med en rekke år, og koraspilleren og vokalisten Suntou Susso, i tillegg til at hun har invitert inn perkusjonisten Anders Engen og vokalisten Monica Ifejilika på noen låter. Alle låtene er komponert av Asbjørnsen, og fra starten får man en mistanke om at Asbjørnsen har «skiftet litt spor». For åpningssporet, «By Your Side», er mye mer enn «ren» poplåt enn afrikansk. Men ikke misforstå. Det er en fin låt og en fin åpning på albumet.
Det musikalske endrer seg allerede i andresporet, «You Hold Me While You Leave Me», hvor vokalen og koraen, sammen med sober perkusjon dominerer. Samtidig får vi en fin og avslappet gitarsolo fra Torget, som er med på å gjøre denne låten til en «høydare».
Og slik fortsetter det. Med en kombinasjon av vakker popmusikk og afro. Innimellom synes jeg at Asbjørnsens stemme har endret seg en del siden sist. Der hvor stemmen «skrapte» som om det skulle ha rent store mengder whisky gjennom strupen gjennom årene, men som overhode ikke har hatt noe å gjøre med whisky eller andre sterke drikkevarer å gjøre, men som visstnok har skyltes «problemer» med stemmebåndet, er ikke like fremtredende. Stemmen er blitt mer «nøytral», noe som gjør at det største særtrekket med Asbjørnsen ikke lenger er like mye til stede. Men det tar hun igjen med vakker og tilbakelent sang som fungerer perfekt.
«Traces of You» inneholder en rekke fine komposisjoner. Og det er nesten oppsiktsvekkende at en vokalist fra vinterlandet og Lillehammer, lager musikk som gjerne kunne vært komponert i Bamako i Mali, Ouagadougou i Burkin Faso eller Abidjan på Elfenbenskysten. Komposisjonene er ofte litt neddempede og tilbakelente, med Asbjørnsens stemme som førende element.
Gitarist Olav Torget har i mange år vært en forsker på den afrikanske musikken, og sammen med Asbjørnsen har han blitt en «ekspert» på den vest-afrikanske musikken. Og i stedet for å «peise på» med en rekke afrikanske instrumenter, så har hun valgt å gjøre det sparsommelig, kun med gitar og kora, noe som gjør musikken gjennomsiktig og nær. Og ved å velge å legge seg tett på den vest-afrikanske musikken, får vi også mye blues i det som fremføres.
Kristin Asbjørnsen har på denne innspilling klart å kombinere det vest-afrikanske med den vestlige popmusikken som for undertegnedes ører fungerer som balsam. Hennes stemme er neddempet og tilbakelent, og hele veien swinger musikken storveis.
En flott innspilling fra en av Norges store vokalister!
Jan Granlie
Kristin Asbjørnsen (v), Olav Torget (g, konting, b, perc, v), Suntou Susso (kora, v), Anders Engen (perc, v, dobro), Monica Ifejilika (v)