På skive

KRZYSTOF KOMEDA

«Live and Radio Recordings 1957-1962»
NAKED LUNCH, ND022

Den polske pianisten og komponisten Krzystof Komeda, var en av de mest spennende og innovative, polske musikerne på slutten av 50-tallet og utover på 60-tallet, til han forlot denne verden den 23. april 1969. Om hans liv kan du lese i biografien «Komeda – A Private Life In Jazz» skrevet av journalisten Magdalena Grzebalkowska, en bok vi har anmeldt HER.

I løpet av sitt relativt korte liv, spilte han inn 10 album i eget navn, pluss at han lagde musikk til en rekke filmer.

På «Live and Radio Recordings 1957-1962», møter vi han i fire forskjellige kombinasjoner. Og det starter med Jerome Kerns «All The Things You Are» i en original versjon. Deretter følger Komeda og Wróblewskis «That Second», begge gjort med hans polske sekstett. Deretter får vi møte en av de svenske musikerne han samarbeidet en del, nemlig tenorsaksofonisten Bernt Rosengren, i et radioopptak fra Warszawa i 1961, i låten «Ballad for Bent», som er skrevet av Komeda. Dette er en fin ballade, hvor lyden dessverre ikke er på optimalt 2021-nivå, men som er god nok til å fange det fine samarbeidet mellom Rosengren og Komeda. Vi får ytterligere to låter med Rosengren og Komeda sammen med bassisten Adam Skortupka og trommeslageren Leszek Dudziak (som så vidt jeg husker fra boka er broren til vokalisten Ursula Dudziak). «Crazy Girl» er nok en fin ballade, mens Komedas «Cherry» er mer i «up tempo». Og tre låtene er fine eksempler på hvor gode komposisjoner Komeda gjorde. Og med Rosengren i storform, blir dette tre låter man bør ha i samlingen.

Andresiden starter med Krzysztof Komeda – Trzcinski Quartet, som var hans opprinnelige navn, hvor vi får et tema Komeda aldri satte noen tittel på, før de avrunder med tre låter med Krzysztof Komeda Trio med bassisten Roman «Gucio» Dylag og den svenske trommeslageren Rune Carlsson, to musikere som ofte spilte med Komeda. Her får vi balladen «First Etyde From Jazz Ballet», og en annen versjon av «Ballad for Bernt», før platen avrundes med nok en versjon av «Crazy Girl» på trio.

Det er ingen tvil om at Krzysztof Komeda var en strålende komponist og pianist når man lytter til den musikken vi får servert her. I tillegg beviser innspillingene at Polen på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet hadde mange dyktige musikere som vi burde ha hørt mere fra. Blant de som var toneangivende på den tiden, og som har blitt kjente utenfor hjemlandet, er det vel egentlig kun Dylag av de som medvirker her, som har fått en viss suksess.

Men vil man ha et innsyn i hva Komeda og hans venner holdt på med på Jazz jamboree-festivalen i Warszawa, på små, enkle jazzklubber eller i radiostudio, skal man sjekke ut denne innspillingen. For her er det musikalske godbiter hele veien. Og den beviser med full tyngde at Komeda var en formidabel balladekomponist.

Jan Granlie

Krzysztof Komeda (p), Bernt Rosengren (ts), Jan Wróblewski (cl, s), Marian Zielniewicz (english horn), Alfred Ciechanki (horn), Zdzislaw Brzeszczynski (tb), Jerzy Milian (vib), Józef Stolarz (b), Adam Skorupka (b), Roman «Gucio» Dylag (b), Jan Byrczek (b), Rune Carlsson (dr), Jan Zylber (dr), Tadeusz Federowski (dr), Józef Gawrych (perc)

Skriv et svar