Den danske saksofonisten Lotte Anker har de senere årene bevist at å spille et relativt komplisert instrument og gjøre det på en fremragende måte, ikke har noe å gjøre med hvilket kjønn utøveren har, eller andre politiske beslutninger. Anker har gjort jobben sin gjennom mange år, og framstår nå som en av de sterkeste saksofonstemmene innenfor den nyere, frie jazzen, og en musikere som andre, unge, utøvere gjerne kan bruke som et forbilde.
Jacob Riis har i flere år markert seg som en av Danmarks sterkeste stemmer innenfor bruken av elektronikk innenfor den friere danske jazzen.
På «Squid Police» møter vi de to i sju fritt improviserte strekk, innspilt live i studio den 28. og 29. november 2009.
Lotte Anker er en mester i fri improvisasjon, og hennes samarbeid med Jacob Riis har blitt en tett og fin innspilling. Mye av elektronikken er (nok) bearbeidinger av hva Lotte Anker gjør på saksofonene, og kan ofte høres ut som både fagott og obo, men hele tiden er det Ankers klare saksofonimprovisasjoner som ligger på toppen.
De to er nesten som siamesiske tvillinger i utforskningen av musikken. De beveger seg hele tiden i samme retning, og kommuniserer nesten på et høyere plan. Noe av musikken kan oppfattes som støy av ikkefagfolk, men sammen med saksofonen på toppen, så fungerer det skremmende godt.
Denne innspillingen er blitt et sterkt bevis på at den elektroniske musikken fungerer godt innenfor den friere rammen av jazzmusikk. Den har det viktigste elementet av jazz i seg, nemlig kommunikasjon, og sammen ahr de to laget en strålende, og eksperimentell plate.
Jan Granlie
Lotte Anker (ss, as, ts), Jacob Riis (elec, feedback, pros)