Saksofonisten Martin Küchen og gitaristen Anders Lindsjö er to av Sveriges mest kompromissløse musikere. Küchen spiller stort sett de saksofonene som er til rådighet, og mange kjenner han fra band som Treepass Trio, Angels 9, All Included og Martin Küchen & Landaeus Trio. Han har siden midten av 90-tallet, vært en av de mest originale improviserende musikerne i Sverige og har opp gjennom årene vært å høre på de fleste scener for fritt improvisert jazz i Norden. Anders Lindsjö er en gitarist som spiller akustisk gitar i tradisjonene etter musikere som John Russell og Derek Bailey, hvor sedvanlige riff og akkorder ikke har noen særlig stor plass.
De to har tidligere gjort platen «The Stork & The Chimp» på Konvoj Records i 2018, en plate som ble anmeldt HER).
Deres nye plate, som er innspilt i Malmö i 2020, får vi åtte fritt «strekk», hvor de to improviserer fram musikk man ikke hører hver dag. Det er utfordrende og spennende, og innspillingen preges av en tett kommunikasjon som gjør denne relativt kompliserte og «vanskelige» musikken til en musikalsk opplevelse som er spontan og fri.
Lindsjös gitarspill er særpreget, i og med at han ikke tyr til vanlige akkorder, men behandler gitaren som et slags soloinstrument, hvor det er de enkelte tonene som er viktige i stedet for akkordene. Og når dette skapes, uten de sedvanlige «melodiene» på en akustisk stålstrengsgitar, blir lydbildet helt særpreget. Küchens sopraninosaksofonspill er lekent og interessant. Han spiller heller ikke slik de fleste andre spiller på hornet, men han lager lydbilder som i ene øyeblikket kan høres ut som barnegråt, mens han i neste fremkaller noen dyrelyder man kun opplever i drømme.
Og sammen gir de oss spennende frittgående musikk man aller helst skal høre på konsert, så kom dere over broen, og på Klub Primi fort som svint!
Dette er blitt en plate med stemninger som borrer seg inn i sjelen til lytteren, og som ikke slipper taket for lenge etter at de to har pakket ned saksofonen og gitaren og gått hjem. Dette er original musikk man skal ha god tid til å lytte på. Man skal sette seg i sin beste stol, ikke bry seg om naboene, men skru volumknappet opp på 11, og la de to svenskene fylle kropp og sjel med deres helt egen musikk. Jeg tror det gjør noe godt med lytteren å høre på denne relativt kompliserte, men samtidig enkle musikken, og i løpet av de åtte strekkene, kan det godt hende at jeg er blitt et litt bedre menneske. Men om disse sngøvelsene ville bli godtatt av profesjonelle sangpedagoger er jeg slett ikke sikker på.
Jan Granlie
Martin Küchen (sopranino s, perc), Anders Lindsjö (g)