For de riktige giternerdene, må denne samlingen av gitarister, som hyller Jim Hall, være den ultimate musikkopplevelsen. Veteranen John Abercrombie i selskap med «ungdommen» bestående av Rale Micic, Peter Bernstein og den utflyttede nordmann, Lage Lund, samlet i Sear Sound i New York den 28. februar i fjor, og nå ute på plate.
De fleste kjenner vel John Abercrombie fra hans lange liv som en av gitarmesterne, mens Rale Micic, fra Serbia, har studert på Berklee med blant andre George Garzone og Bob Brookmeyer. Han har gjort fem plater i eget navn, pluss at han medvirker på Tom Harrells plate «First Impressions» (HighNote, 2015). Peter Bernstein har spilt gitar siden han var 13 år, og blir regnet som en av de store, mer streite, gitaristene i landet. Han har spilt med blant andre Joshua Redman, Diana Krall, Jimmy Cobb, Lee Konitz, Roy Hargrove, Tom Harrell, Joe Lovano, Brad Hehldau, Christian McBride og mange flere, mens Lage Lund, fra Skien I Norge, er bosatt i Brooklyn, og vant Fulbright-stipendet i 2002, noe som førte til at han kunne studere ved Juilliard fra 2003. Han har vunnet førstepris i «Thelonious Monk International Jazz Guitar Competition», og han har spilt med Wynton Marsalis, Mark Turner og en rekke andre større navn «over there», og han har utgitt seks plater i eget navn.
Å få disse fire gitaristene i studio samtidig, har garantert vært en hyggelig opplevelse. På plate er selvsagt musikken de fremfører strålende, men det eneste problemet jeg har med platen er at her møtes fire gitarister som nesten spiller helt likt. De har tilnærmet samme tone i gitaren, som ligger tett opp til Jim Hall, men heldigvis gjør de det lettere for oss, i og med at de på alle låtene, med unntak av Jim Halls «All Across The City», hvor alle medvirker, eller på Robin, Whiting og Chase’ «My Ideal» som er Bernsteins solonummer og den gamle slägeren «Body And Soul» hvor Lund fremfører solo, pluss avslutningssporet «Embraceable You» som er John Abercrombies soloavdeling.
Og hele veien låter dette som en ytterst hyggelig gitarsession, hvor salige Jim Hall hele veien «lyser over vannene».
Det er ingen av de fire som utmerker seg utover de andre. Og jeg tror du må være en relativt stor blodfan av amerikanske gitarister innenfor bebopavdelingen, for å kunne plukke ut hvem som er hvem. Men det spiller ingen rolle. Dette er ingen «Blindfold»-test, selv om platen sikkert kommer til å havne i en slik for eksempel i Down Beat etter hvert. Dette er rett og slett blitt en strålende gitarplate for de som liker Jim Halls måte å traktere gitaren på.
Anbefales!
Jan Granlie
John Abercrombie (g), Rale Micic (g), Peter Bernstein (g), Lage Lund (g)