Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

MØLLEHØJ / KNUFFKE / ANDERSSON

«’S Wonderful»
STUNT RECORDS, STUCD21102

Det har tydeligvis gått inflasjon i bruken av den amerikanske kornettisten Kirk Knuffke i Danmark, etter at han dukket opp på Josefine Cronhols seneste innspilling. Men ingenting er bedre enn å få muligheten til å høre denne utrolig kreative musikeren i forskjellige sammenhenger. For han er den reneste kameleonen innenfor dagens jazz, og siden juli i år har jeg hørt ham både med Cronholm, på trio med altsaksofonisten Signe Emmeluth og trommeslageren Kresten Osgood i en fantastisk sesongåpning på Kluub Primi (anmeldelse av konserten kan du lese HER). Og innimellom disse spillejobbene har han også rukket noen dager i studio med gitaristen Per Møllehøj og bassisten Thommy Andersson for å gjøre innspillingen «’S Wonderful».

Her får vi ni komposisjoner som ligger i et litt annet landskap enn hva vi fikk med Cronholm og den fantastiske trioen i Klub Primi. Vi får noen velkjente standarder, noen komposisjoner av Knuffke, pluss noen komposisjoner av Møllehøj, som er en gitarist jeg mener har fått altfor lite oppmerksomhet i Danmark.

Og de starter med W.C. Handys «Beale Street Blues», som fremføres på en tradisjonell måte, med Knuffke både som kornettist og vokalist. Og vi blir straks i godt humør av å høre de tre. Vokalinnsatsen kan kanskje ikke sammenlignes med de mest sofistikerte i bransjen, men sjarmen er der til fullt mon. Møllehøjs gitarspill er tilbakelent og fint og Andersson er, som alltid, solid på plass.

Deretter får vi Knuffkes «Elisabeth Town», en låt Knuffke skrev på turné og de passerte Elisabeth Town og som er en blues over en akkord, med et par variasjoner. En blues med noen friske (bokstavelig talt) innslag, før vi fårMøllehøjs «Same But Different», som er en tilbakelent og deilig blues som skiller seg litt fra de vanlige «standardene» med nydelig gitarspill som den viktigste ingrediensen.

«Just Squeeze Me (But Don’t Tease Me» er gjort av Duke Ellington og Lee Gaines, og er en låt som passer perfekt til denne trioen, før vi får George og Ira Gerswins tittelspor «’S Wonderful», også med en flott gitarsolo fra Møllehøj, som bør være med på å gjøre han til en svært etterspurt gitarist i Danmark og resten av Europa, og et fantastisk kornettspill fra Knuffke.

Deretter følger Knuffkes «Can’t See For Looking», som raskt kan utvikle seg til en «standard»-låt. Nydelig, før vi får Møllehøjs «First Draft», som er en bluesballade som er så behagelig at det bare er å lene seg tilbake og nyte.

Så får vi W.C. Handys «St. Louis Blues», som må være en av de mest spilte jazzlåtene i historien. Og det krever en del av musikerne å gjøre denne «landeplagen» til en spennende, ny versjon. Men jeg synes de tre klarer å lage en fin versjon, hvor særlig Knuffkes kornettspill er solid. Her synger han også, noe som gjør låten litt «avvæpnende» og løsere i fisken. Og Møllehøjs gitarsolo her er av svært høy klasse, sammen med Anderssons bass-spill.

Så avslutter de disse stundene i Farvemøllen Studio i København med Møllehøjs fine «A Brother And A Sister», som har noe dansk mover seg som er med på å gjøre den sjarmerende.

Dette er blitt en fin trioplate fra tre musikere som, garantert, hadde det hyggelig i studio, og som det bare er å booke til festivalvåren og sommeren 2022. Man blir i ytterst godt humør av å høre denne trioen spille.

Jan Granlie

Per Møllehøj (g), Kirk Knuffke (cor, v), Thommy Andersson (b)

Skriv et svar